Reis met ons mee door de Todrahkloof naar Ait Hani

21 januari 2024 - Goulmima, Marokko

De rit door de kloof is imponerend. Het is er permanent koud, want er komt geen zon. De foto's laten de immense rotspartijen zien. Op sommige plekken 300m hoog en soms maar 10 meter breed. De felle zon vertekent soms het perfecte plaatje, maar we laten het voor wat het is. Na de serie hoge rotsen komen we in een afwisselender landschap. Er is een grote stuwdam gebouwd die in 2022 is opgeleverd. Het is in onze ogen een groot fiasco: er valt geen sneeuw in de bergen en dus is het stuwmeer nog bijna helemaal leeg. En dan te bedenken dat voor dat stuwmeer het complete landschap op zijn kop is gezet. Veel kleine dorpen zijn ontruimd, bewoners gedwongen vertrokken. We rijden hoog over een strakke nieuwe asfaltweg waar eerder veel lager een kronkelende weg de rivier volgde.

Als we de kloof en de stuwmeeringreep verlaten hebben komen we in afwisselend landschap. We komen we weer door kleine dorpjes en we rijden weer dichter bij de rivier. Het laatste traject naar Ait Hani komen we in groener gebied. Er is nog spaarzaam water in de rivier en de grond kan worden bewerkt voor land- en tuinbouw. Het ziet er al groen uit met de ingezaaide velden. Fruitbomen staan nog kaal samen met de witte abelen te wachten op nieuw blad. In Ait Hani zullen we besluiten van onze route naar Imilchil af te wijken. Plannen zijn er toch om steeds te veranderen?! We horen dat er  een prachtige route naar Ammellagou gaat en vandaar kunnen we naar Goulmima. We zullen onze tocht uitbreiden door er een grote lus aan vast te knopen. We verwachten over drie dagen dan toch weer in Imilchil te komen. De blauwe route  is de uitbreiding, het rode deel slaan we over van onze oorpsronkelijke planning. We zullen daarvoor de pas Tizi n Ali oversteken. Ook daarvan komen video's.

ommetje uitgebreid

Reis met ons mee via de video van onze foto's. Klik daarvoor op de tab Video's.

1. Jo Huijsman:
    31 januari 2024
    Prachtig en de video’s maken het nog mooier om jullie te volgen.