Muziekles in Ouzoud

6 januari 2024 - Ouzoud, Marokko

We zitten op het plein bij ingang van de watervallen. Voor ons treedt een Marokkaanse man op met een snaarinstrument. Het heeft één snaar die met een korte strijkstok wordt bespeeld. Wim ziet dat hij met zijn linkerhand de tonen  maakt door de snaar op verschillende hoogte aan te raken. Als hij zijn optreden heeft gedaan en om de bekende fooi komt vraagt Wim hem hoe het instrument heet. Hij zegt een nafifa. Op internet wordt het een rebab genoemd, een Afrikaans snaarinstrument.  Wim vraagt of hij kan oefenen. Geen probleem. De speler heet Abdou en hij legt uit dat de strijkstok uit een bundel paardenhaar bestaat en de snaar uit veel dunne nylon snaren. Wim houdt het instrument  vast maar dat is lastig met één hand. Daar is een hulpmiddel voor. Een knop aan de onderkant past als steun in een jaszak en bovenaan de hals zit een koord voor je rechterduim. Abdou heeft de tonen C, D, E voorgedaan. Hij zingt ze en Wim zingt ze mee.

Nu is Wim aan de beurt.  De strijkstok moet krachtiger op en neer. Abdou helpt een handje.

De strijkstok doe je zo

Daarna speelt Wim C, D, E, C. Bravo roept Abdou, maar het klinkt nog erg iel vindt Wim. Dat vergt meer oefening.  De eerste les zit erop.

Muziekles op de rebab

Een leuke verrassing.

Hoe lees ik eerdere reisverslagen is een veel gehoorde vraag. Bij een eerste proef die we ook zelf doen is het niet duidelijk, maar het is eenvoudig.

Als je het reisverslag via de toegezonden link opent staat direct linksboven onder de kop verhalen deze afbeelding. Als je op de tab met het omgekeerde driehoekje  klikt verschijnen de verschillende reizen uit eerdere jaren. Zodra je op de reis die je wilt bekijken klikt komt de laatste reis in beeld.

Instructie 1 verhalen teruglezen

Om alle eerdere verhalen van die reis te zien scrol je helemaal naar beneden. Onder het invulblok jouw reactie staat een blok met de weergave van de bij die reis horende verslagen. Kies daarin wat je wilt lezen en het verhaal verschijnt.

Instructie 2 verhalen teruglezen

1. Gea:
    6 januari 2024
    Dit zijn de leuke ervaringen van reizen: het ontmoeten van mensen
  2. Wilfried:
    6 januari 2024
    Wat leuk, vol verwachting kijk ik uit naar een optreden van Wim. 😁
  3. Chantal:
    Daar zit muziek in..😉👍👍