Rondom het Atlasgebergte

16 december 2023 - Ifoutatsene, Marokko

We zijn een nieuwe reis naar Marokko begonnen. Als iedereen dit leest staan we op camping Riad Ocean View. Na de boottocht vanaf Barcelona een goede en plezierige verblijfplaats. We waren er vorig jaar en vierden er toen Oud En Nieuw met inmiddels nieuwe vrienden.

Na onze vorige tocht hebben we ons voorgenomen voornamelijk kleinere berber- en bergdorpen te gaan bezoeken. Dat betekent dat onze reis zich afspeelt rond en in het Atlasgebergte. Het gebied waar we vorig jaar doortrokken (Tizi  n' Test) is grotendeels getroffen door de aardbeving.  We zijn benieuwd of het mogelijk is de uit leem opgetrokken getroffen woongebieden te bezoeken. We ontdekten toen dat brillen en pennen  daar gretig aftrek vonden.

Dit jaar zijn we een beperkte actie gestart om afgedankte brillen te verzamelen en die mee te nemen. Mensen zijn veelal analfabeet, maar hebben door de combinatie van leeftijd, slechte voeding,  felle zon en scherp woestijnzand slechte ogen. Brillen worden ‘gepast’ door uit te   proberen  of men iets beter kan zien. De leessterkte is niet van belang. Vrienden Cees en Roelie brachten ons op dit idee.

Een kleine kring van vrienden en bekenden  heeft mee geholpen. Sommige brillenketens staan  niet meer toe dat brillen aan plaatselijke initiatieven worden 'weggegeven'. Tsja, 't  kan (gelukkig) ook anders. Onze eigen brillenwinkel (Smale) was enthousiast en zamelde voor ons in. Wilfried, Ellie, Anja en Merieke deden mee. Het resultaat is dat we met 96 gewone en 24 zonnebrillen naar Marokko zijn gegaan. Keurig voorverpakt in porties van 5-6 om het aanbod straks bij uitdeling overzichtelijk te houden. Al doende leren ook wij hoe het werkt. Voor een volgende reis  beginnen we (nog) eerder met inzamelen.

Verder hebben we ontdekt dat in heel Marokko, maar zeker in de woestijn en de kleine dorpen tandzorg ver achterblijft. Een Duitse Marokko reizigster deelt daarom tandenborstels uit. “Alles kan helpen” is haar motto. Wij hebben ongeveer 120 veelkleurige kindertandenborstels in ons pakket.

Onnodig wellicht te melden dat schriften, potloden, kleurpotloden en pennen ons aanbod compleet maken. Voor meisjes hebben we fleurige haarelastieken. Er wordt onderweg door kinderen veel gebedeld voor geld en snoep. In onze ogen al met al goede alternatieven.

In de woestijn- en bergdorpen, bewoond door de oorspronkelijke Berberstammen, vraagt men vaak om pijnbestrijders. Het is niet beschikbaar of te duur. Wij hebben een redelijke uitdeelvoorraad paracetamol en ibuprofen mee.

We zijn dit jaar voor ons doen vroeg vertrokken. Zondag 10 december  uit Vragender naar Dijon, daarna naar Barcelona om daar nog één dag extra de stad in te kunnen. We merken dat we na  de vijfde keer Barcelona de stad ‘wel gezien’ hebben.   Natuurlijk deden we de metro,  de trein, de Rambla en La Boqueria (de grote overdekte markt);  maar daar bleef het bij. De ‘ster’ op de Sagrada Familiale scheen niet voor ons.

Le Rambla     La Boqueria   Lekkers te kust en te keur

De bootreis,  het inchecken in Barcelona en later in Nador duurde  deze keer extreem lang. Volgens de richtlijnen moesten we om ongeveer half 4 ’s nachts bij de check-in zijn. Dat deden we met veel Marokko gangers.  Om pas om half 10 te vertrekken met de boot. En dan te ontdekken dat de waarschuwing dat de check-in balie uiterlijk 4 uur voor vertrek sluit helemaal niet klopt. We hebben deze keer een langzamer ferry met rustige zee.

Cristal Ferry

De overtocht werd, in plaats van 28, 33 uur. Op de boot was deze keer geen douane paspoortcheck meer.  Lange wachtrijen bij aankomst in Nador zijn het gevolg.  Het hoort erbij. Maar het betekende dat we pas  op de tweede dag om 19.15 de douanezone verlieten. Om 21.00 werden we hartelijk welkom geheten door Abdel, die ons herkende van de vorige vakantie. Hier staan we in zijn bio-tuin en camping  bij zon en goede temperaturen (17-19 graden) een aantal dagen te acclimatiseren en ons voorlopig reisplan te maken. Jullie kunnen op ons rekenen: het wordt weer vervolgd.

Riad Ocean View Camping zicht Middellandse Zee    Vertrouwde plek   Maps Riad Ocean View

1. Marjo Stoeckart:
    16 december 2023
    Een heel goede reis weer en zo mooi dat jullie goede cadeau s mee hebben voor de mensen daar.
  2. Wilfried:
    16 december 2023
    Ik wens jullie weer een bijzondere reis toe. Geniet ervan, wij genieten mee met de leuke blog verhalen.
  3. Ellen en Rien lodder:
    16 december 2023
    We gaan weer meegenieten hoor!! Veel plezier doe voorzichtig en houd alles HEEL
  4. Anja:
    16 december 2023
    Een prachtige reis gewenst en het wordt weer genieten om jullie avonturen te lezen
  5. Jo Huijsman:
    16 december 2023
    O wat gezellig weer om met jullie mee te mogen reizen. Ik verheug mij er enorm op.
  6. Wim&Herma:
    16 december 2023
    Kijk eens aan jullie zijn weer vertrokken , maak er weer een mooie reis van. Wij gaan zeker weer mee genieten.
  7. Jessy:
    16 december 2023
    Wat leuk te lezen dat jullie weer onderweg zijn en wat een mooi idee om genoemde zaken in hoeveelheden mee te nemen. Laat volgende keer weten wat jullie willen brengen. Veel plezier en geniet!
  8. Cees:
    Ha lieve vrienden,
    Fijn dat jullie weer goed zijn overgekomen. Wij gaan vlg. week via Tangermed en Fez richting Merzouga. We gaan jullie zeker weer zien. Tot binnenkort. Liefs C&R
  9. Ria Olijslager:
    16 december 2023
    Heel veel succes met jullie nieuwe reis. Een ding is zeker; zoveel regen als hier zullen jullie niet krijgen....
  10. Marjon Hoftijzer-Boer:
    16 december 2023
    Een hele goede reis gewenst
  11. Gea:
    16 december 2023
    Geniet ervan. En laat ons meegenieten van jullie belevenissen.
  12. Wilma:
    Geniet van jullie reis . Ik geniet mee
  13. Eke Krug:
    17 december 2023
    Een fijne reis gewenst! En wat mooi om ondertussen mensen te helpen en blij te maken.
  14. Cor en Anke:
    17 december 2023
    Ik ga jullie zeker weer volgen! Veel reisplezier en veel goede ontmoetingen.
  15. Monique Nijrolder:
    17 december 2023
    Heel veel plezier en succes met het uitdelen van al de meegenomen spullen. Ik ga jullie verhalen weer met plezier lezen
  16. Thijs:
    Heel veel plezier!
  17. Els Mommers:
    17 december 2023
    Een hele mooie, interessante en gezonde reis gewenst.
  18. Karin:
    17 december 2023
    Wat heerlijk om deze mail weer te zien verschijnen en te lezen dat jullie weer op reis zijn. Leuk om weer mee te mogen reizen.
  19. Marie Anne:
    17 december 2023
    Ik ga jullie weer met veel plezier volgen, maak er iets moois van. 🎄🎄🎄🎄
  20. Antoinette:
    17 december 2023
    Een mooie reis gewenst! En mooie initiatieven wat betreft de brillen en pijnstillers.
  21. J de Roo:
    17 december 2023
    Fijne reis, hoop alles weer te kunnen volgen! Blijf gezond !
  22. Ria:
    17 december 2023
    Kan nu inloggen, in ieder geval wens ik jullie goede reis en veel mooie verhalen voor ons die jullie volgen.
  23. Jeanette de Vries:
    17 december 2023
    Heerlijk om jullie weer te kunnen volgen.
    Fijne reis!
  24. R.Prins- de Wit:
    18 december 2023
    Goede reis, mooi verslag van het begin van jullie avontuur.
  25. Marijke Maris-Baan:
    19 december 2023
    Altijd in voor avontuur ook al zijn het anderen die dat avontuur maken. Jullie manier van delen is zo echt dat ik het gevoel heb er helemaal in mee te gaan.
  26. Rob en Kitty:
    19 december 2023
    We wensen jullie een mooie trip toe, fantastisch om op deze manier met jullie mee te reizen. Daar genieten we van!
  27. Jiska en Pim:
    20 december 2023
    "De jurist uit de woestijn is weer in Marokko", zegt Jiska tegen me. We koesteren die bijnaam na onze ontmoeting in Figuig, ook om verwarringen met andere Wimmen in ons leven te vermijden :).
    Mooi om te lezen dat jullie je zo inspannen om hulp te bieden voor de mensen daar.
    Zouden jullie deze route voor overvaren ook na deze ervaringen nog aanbevelen?
    Een hele goede reis gewenst en misschien komen we elkaar nog tegen!
  28. Christien en Didi:
    20 december 2023
    Leuk dat jullie net als wij, weer onderweg zijn in Marokko. Wij gaan jullie volgen en wie weet komen we elkaar nog een keertje tegen onderweg. Wij zijn weer te volgen via polarsteps.