Oase Ouarzazate

14 januari 2024 - Ouarzazate, Marokko

Tussen de twee-, drie- en vierduizenders ligt op een plateau aan de gortdroge rivier Draa oase Ouarzazate. Het was in de dertiger jaren nog een kleine plaats met 800 inwoners. Inmiddels is het een middelgrote stad met 70.000 inwoners. Wij waren hier zes jaar geleden en zijn verrast door de positieve ontwikkeling die de stad heeft ondergaan. Toen was het een rommelige, weinig aantrekkelijke doorgangsplaats. Het viel direct op dat gebouwen, voorzieningen, pleinen  met een schone, gerenoveerde en nieuwe stijl uitnodigen tot verblijf. Ook Camping Municipal heeft een facelift gekregen. Dat wil niet zeggen dat er wam water is in de douches. Maar er is een bar, klein restaurant waar alcohol geschonken en verkrijgbaar is. Wim die een vergeefse voettocht naar een supermarché had gemaakt om alcohol te kopen ontdekte daarna dat het 20 passen van onze huifkar te koop was.

Op weg naar de coöperativa van vrouwen die weven en kleden knopen passeren ons twee meisjes op weg naar school. We begroeten ze in het Frans. Het oudste meisje stopt, opent haar rugzak en een plastic bewaardoos. Ze biedt ons echte Marokkaanse cakejes aan. We zijn verrast en nemen er ieder één. Ze smaken goed en dat zeggen we ook. De meisjes glunderen. Ze willen niets hebben voor de cakejes. Even verderop vraagt Wim of hij een foto kan maken. Natuurlijk. En we krijgen  een tweede traktatie.

cakejes

Tegenover Kasbah Taourirt worden  bij Complexe d’Artisanal in verschillende ruimten verschillende traditionele handwerken getoond. We zien bij zilver- en sieradenbewerking de resultaten van vroeger en nu.

Complexe d'artisanal    bewerkte wapens

Er is een uitstekende uitleg. Maar wij komen voor de vrouwen die hier tapijten weven en knopen. We worden toegelaten in het atelier. We mogen foto’s maken van de handen en de vrouwen en de weefgetouwen. Het is indrukwekkend om te zien hoe eenvoudig en snel de patronen in de tapijten worden gemaakt. Op grote stalen constructies zijn de rollen voor het spannen van de draden gemonteerd. Razendsnel worden knopen gelegd, met een mesje afgesneden en met een kam aangedrukt. Er zijn een negental dames actief en ze waarderen ons bezoek en de aandacht voor hun werk. Als  gids Hassan vertelt dat Liesbeth ook geweven heeft klinkt een instemmende reactie.

cooperativa d'artisanal     weefgetouw

Na de weverij komen we in de tentoonstellings- en verkoopruimte. Hassan vertelt dat hij zorgt voor de verspreiding van wol onder de deelnemende dames in de dorpen én de verkoop. Marktkooplui uit de grote steden komen naar Ouarzazate om tapijten en kleden te kopen. Er gelden vaste prijzen om de dames van de coöperativa een basisinkomen te kunnen betalen. De patronen zijn gebaseerd op oude berber motieven en merendeels geweven of geborduurd. We zijn niet van plan iets te kopen, maar we tonen belangstelling voor het werk. Hassan spreekt zijn waardering daarvoor uit, want hij ontvangt hier ook veel toeristen die nauwelijks interesse tonen voor het ambacht van de vrouwen.

cooperativa d'artisanal      weefgetouw

Hassan biedt aan ons met zijn auto naar een coöperativa voor kruiden en olie te brengen. We zullen versteld staan van het aanbod en de werkwijze verzekert hij ons. En het klopt helemaal. We komen in een ruimte waar olie, kruiden, verfstoffen in grote glazen potten worden bewaard. Het is een kleur- en geurrijke ervaring. We krijgen uitleg over de werking van verschillende soorten olie, saffraan, ras el hanout, maar ook voor ons onbekende kruiden. Ter plekke kan een kruidenmengsel worden gekozen en met een kleine kruidenmolen worden vermalen tot een kruidenpoeder.

mengsel ras el hanout       kleuren en geuren        olie, kruiden, creme , zalf

Er zijn ook verfstoffen en daar bezwijkt, wie had anders verwacht, Liesbeth voor. Zij gaat voor koningsblauw en indigo. Wim wil niet achterblijven en kiest twee verfstoffen groen. De verfstoffen worden per gram betaald. Met een rijke buit  voor Epices Maria en ons verlaten we de kruiderij.

vier kleuren          Epices Maria

’s Avonds treedt op de camping voor een  vertrekkende Franse groep een berber dans- en muziekgroep op. Vaak bestaat zo’n optreden uit een paar dansers en muzikanten. Maar dit is in traditionele kledij en dito instrumenten een grote groep. Ook voor ons een mooi cadeautje. We hebben met veel plezier in Ouarzazate gestaan.   (Bij de tab Video staat een korte weergave van het optreden.)

berber dans en muziekgroep

1. Marjolijn:
    14 januari 2024
    Wat een prachtige verhalen en foto's weer. En dan ook nog verfstoffen bemachtigen. Geweldig!
  2. Thijs:
    15 januari 2024
    Prachtig verhaal! Veel plezier reizigers van de Saffraan route ;)
  3. Marian:
    9 februari 2024
    Leuk alvast "inside information". We gaan morgen naar Ouarzazate en gaan er ons voordeel mee doen. Ben erg benieuwd!