Ogentest voor Marokko
10 december 2025 - Vragender, Nederland
We gaan vanaf midden december 2025 weer met brillen op weg naar Marokko. Onze volgers, vrienden en bekenden hebben zich weer van hun beste kant laten zien en brillen verzameld. Uit alle windstreken hebben we 300 brillen en 60 zonnebrillen gekregen. Vandaag kwam de laatste zending binnen. Een geweldig resultaat. Dit keer zijn daarbij 31 kinderbrillen en 80 damesmonturen. We raken steeds meer bedreven in het vragen naar en sorteren van een aanbod op maat. Alles is gecontroleerd, schoon gemaakt en wordt verpakt in noppenfolie zonder brillenkokers/etui’s. Weinig ruimte en licht in gewicht.
Speciale waardering krijgt onze opticien Smale uit Lichtenvoorde. Ze verzamelen voor ons ook brillen van klanten: een volle doos. We kregen van hun als sponsor een ogentestkaart op A3 formaat, die we kunnen gebruiken bij laag of niet geletterden. Het gaat om een kaart met afbeeldingen. We doen de ogencheck met een eigen gemaakte kaart op A4 formaat, waarop de symbolen op normale grootte staan. Het is de methode die ook bij kleuters wordt gebruikt: je wijst aan wat je ziet. De taalbarrière is hierdoor geen probleem meer. Dit kan ons nog meer helpen bij het vinden van een passende bril. Natuurlijk zullen we hierbij ook gebruik maken van lokale netwerken en contactpersonen.
Het Marokkaans ministerie heeft een (Franstalig) onderzoek naar armoede gepubliceerd. Ondanks de duidelijke vooruitgang van gebieden rond en in de grote steden blijven dunbevolkte gebieden achter. Het gaat om meervoudige armoede: weinig geld; slechte toegang tot onderwijs en gezondheidszorg; slechte huisvesting en minimale infrastructuur. Bijna driekwart van de arme mensen woont op het platteland, in de bergen of het woestijngebied. Deze reis zullen we de armoede-gebieden als rode draad voor onze route bezoeken.
Figuig is de meest arme regio. Die regio en plaats zullen we in ieder geval bezoeken en proberen daar onze brillen een goede bestemming te geven. Liesbeth is met een textielproject bezig waarin deze armoede is ‘verwerkt’. Het resultaat daarvan zal op het Textielfestival in mei 2026 (in Amersfoort) te zien zijn. Een voorproefje van een ‘Liesbeth textiel’ laten we nu al zien. De rode gebieden geven de armoede gebieden weer.
We starten na de bootovertocht vanaf Barcelona bij Nador. Daar zullen we een paar dagen acclimatiseren en daarna gaan we richting Figuig. Het is dan naar westerse begrippen ondertussen ‘tussen Kerst en Oud en Nieuw’. Op het Plateau van Rekkam (deel van de regio Figuig) komen we in één van de meest armoedige dorpen. In 1 dorp leeft 62% van de bevolking onder de armoedegrens. Volg ons via het reisblog en je krijgt een verslag van onze ervaringen.
Lees mee. Tot gauw.
Wim en Liesbeth.




met Saida, voelt dat land toch dichterbij.
Heel veel succes en veilige kilometers.
Richard van globus2.nl
Fijn om weer mee te kunnen reizen
Kom weer veilig terug!
Groetjes Ineke.