Ogentest voor Marokko

10 december 2025 - Vragender, Nederland

We gaan vanaf midden december 2025 weer met brillen op weg naar Marokko. Onze volgers, vrienden en bekenden hebben zich weer van hun beste kant laten zien en brillen verzameld.   Uit alle windstreken hebben we 300 brillen en 60 zonnebrillen gekregen.  Vandaag kwam de laatste zending binnen. Een geweldig resultaat. Dit keer zijn daarbij  31 kinderbrillen en 80 damesmonturen. We raken steeds meer bedreven  in het vragen naar en sorteren van een aanbod op maat. Alles is gecontroleerd, schoon gemaakt en wordt verpakt in noppenfolie zonder brillenkokers/etui’s. Weinig ruimte en licht in gewicht.

Speciale waardering krijgt onze opticien Smale uit Lichtenvoorde. Ze verzamelen voor ons ook brillen van klanten: een volle doos. We kregen van hun als sponsor een ogentestkaart op A3 formaat, die we kunnen gebruiken bij laag  of niet geletterden. Het gaat om een kaart met afbeeldingen. We doen de ogencheck met  een eigen gemaakte  kaart op A4 formaat, waarop de symbolen op normale grootte staan. Het is de methode die ook bij kleuters wordt gebruikt: je wijst aan wat je ziet.   De taalbarrière  is hierdoor geen probleem meer.  Dit kan ons nog meer helpen bij het vinden van een passende bril. Natuurlijk zullen we hierbij  ook gebruik maken van lokale netwerken en contactpersonen.

Ogentestkaart  A3 met afbeeldingen

Het Marokkaans ministerie heeft  een (Franstalig) onderzoek naar armoede gepubliceerd. Ondanks de duidelijke vooruitgang van gebieden rond en in de grote steden blijven dunbevolkte gebieden achter. Het gaat om meervoudige armoede: weinig geld; slechte toegang tot onderwijs en gezondheidszorg;  slechte huisvesting en minimale infrastructuur. Bijna driekwart van de arme mensen woont op het platteland, in de bergen of het  woestijngebied.  Deze reis zullen we de armoede-gebieden als rode draad voor onze route bezoeken.

Figuig is de meest arme regio.   Die  regio en plaats zullen we in ieder geval bezoeken en proberen daar onze brillen een goede bestemming te geven. Liesbeth is met een textielproject bezig waarin deze armoede is ‘verwerkt’.  Het resultaat daarvan zal op het Textielfestival in mei 2026 (in Amersfoort) te zien zijn.  Een voorproefje van een ‘Liesbeth textiel’ laten we nu al zien. De rode gebieden geven de armoede gebieden weer.

armoedegebieden marokko

We starten na de bootovertocht  vanaf Barcelona bij Nador. Daar zullen we een paar dagen acclimatiseren en daarna gaan we  richting Figuig. Het is dan naar westerse begrippen ondertussen ‘tussen Kerst en Oud en Nieuw’. Op het Plateau van Rekkam  (deel van de regio Figuig)  komen we in één van de meest armoedige dorpen. In 1  dorp leeft 62% van de bevolking onder de armoedegrens.  Volg ons via het reisblog en je krijgt een verslag van onze ervaringen.

Lees mee. Tot gauw.

Wim en Liesbeth.

Foto’s

21 Reacties

  1. Hanneke Lamme:
    10 december 2025
    We wensen jullie een hele goede reis. Omdat ik iedere week Nederlands oefen
    met Saida, voelt dat land toch dichterbij.
  2. Jan Bolluijt:
    11 december 2025
    Bijzonder! Het ga jullie goed!
  3. Hans Prince:
    11 december 2025
    Alvast een voorspoedige reis gewenst
  4. Monique Nijrolder:
    11 december 2025
    Ik wens jullie een goede reis
  5. Richard Van der Hoek:
    11 december 2025
    Wij gaan jullie weer volgen Liesbeth en Wim!
    Heel veel succes en veilige kilometers.
    Richard van globus2.nl
  6. Karin:
    11 december 2025
    Wederom fantastisch dat jullie dit avontuur weer aangaan.
    Fijn om weer mee te kunnen reizen
  7. Ina en Jan:
    11 december 2025
    Weer een mooie reis toegewenst.
  8. Anja:
    11 december 2025
    Een hele goede reis gewenst met mooie en bijzondere momenten en heel waardevol voor de mensen die een bril nodig hebben. Ik zal jullie zeker volgen op jullie reis en avonturen. Succes 👍🏼😄
  9. Jo Huijsman:
    11 december 2025
    Henk en ik wensen jullie een goede reis en een behouden thuiskomst. Het is mooi dat wij in jullie verhalen weer mee mogen reizen en het bijzonder mooie project kunnen volgen. Liesbeth wens ik onderweg heel veel succes met haar textiel project. Ik heb er iets van mogen zien en het ziet er veelbelovend uit.
  10. Aart Schinkel:
    11 december 2025
    Veel succes op jullie reis, probeer jullie te volgen en mee te lezen.
  11. Wil Buscop:
    11 december 2025
    Een mooie reis met heel veel veilige kilometers. .en ik denk heel veel blije gezichten. Ik ga jullie weer volgen.
  12. Marjo Stoeckart:
    11 december 2025
    Goede reis.
  13. Chantal:
    11 december 2025
    Wij lezen weer graag mee...goede reis..en geniet.
  14. Annelies Verhijde:
    11 december 2025
    Een goede en veilige reis samen. Ik lees graag mee.
  15. Joke:
    11 december 2025
    Een hele mooie reis toegewenst!
    Kom weer veilig terug!
  16. Wilfried Peters:
    11 december 2025
    Gwrco en im wensen jullie ern mooie reis met bijzondere ontmoetingen en volgen jullie weer graag bij jullie fanrastische project. Liefs
  17. Nienke De Lange:
    11 december 2025
    Geweldig, volg jullie graag weer!
  18. Ineke Hesseling:
    11 december 2025
    Goede reis en succes met jullie project.
    Groetjes Ineke.
  19. Janneke Bos Bosker:
    13 december 2025
    We gaan jullie met plezier weer volgen, wordt vast weer een prachtige onderneming en met weer blijde mensen die jullie hulp echt nodig hebben. We komen elkaar vast ergens tegen 😉Tot gauw 😘
  20. Jeanette:
    16 december 2025
    Ook ik ga jullie weer graag volgen. Heel veel succes met jullie prachtige project. Jullie maken de wereld voor een aantal mensen mooier.
  21. Pieternel:
    18 december 2025
    Ik volg jullie weer graag op deze mooie reis. Ben blij om echte dingen over Marokko te horen en niet de toeristeninformatie. Goede reis!