kiwi wili pengu als cadeautje

12 februari 2017 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Op de laatste avond in Kaikoura gaan we nog even naar de Zuidpunt, waar we de vorige keer Robbie, de zeehond, hebben gezien. Het is  hoog water vanavond. De meeste zeehonden liggen nog te zonnen op de rotsen voor de kust. Maar Robbie, die de vorige keer al  fotogeniek was,  heeft weer de beste plek uitgezocht voor de foto.

op het loopvlonder

Vandaag heeft Robbie gezelschap en hij ligt te zonnen op het houten vlonder waarover wij naar het strand lopen. Ze zijn gewend aan mensen en honden.

robbie robbie

robbie's vriendje robbie's vriendje

De grootste verrassing is een geeloog pinguïn, die we gisteren al gezien hebben. Geelogige pinguïns komen hier niet voor en deze is een dwaalgast.

Pengu op afstand   pengu op afstand

We nemen hem/haar Pengu. Volgens twee Engelsen zit Pengu er al langer. Gistermiddag zat Pengu op het droge. En vandaag ook, maar door het hoge water is hij dichter naar de kust gekomen. Waarom Pengu hier aan land is gegaan is de grote vraag. Pengu is in ieder geval zijn familie kwijt.

Pengu

Pengu van voren

We dachten eerst dat Pengu ziek was. Maar dat (b)lijkt niet zo. Pengu reageert alert en zit regelmatig zijn verenpak te plukken. We horen dat Pengu in de rui kan zijn (molting). Dan verliezen pinguïns  hun veren en daarmee hun waterdichte pak. Daarom gaan ze zodra ze in de rui zijn voor de ruiperiode aan land. De rui duurt een aantal weken.  Dat kan ook bij Pengu het geval zijn. Vanwege de alerte reacties en het verplaatsen naar hoger gelegen land nu er hoogtij is lijkt Pengu niet ziek. Vreemd blijft alleen de plek.

Bekijk ook de twee video's die we van Pengu hebben.

Een mooi afscheidscadeau. Morgen naar Christchurch.

1. Wolffensperger:
    12 februari 2017
    Wat een geweldig laatste deel van jullie Nieuw Zeeland avontuur, het is jammer dat Pengu niet mee kan in de reistas richting Vragender!
    Liesbeth en Wim nog een paar mooie dagen als slot van jullie reis naar de andere kant van de wereld. Enjoy.....
    Herma en Wim
  2. Chantal:
    Good goan ..
  3. Dirk batenburg:
    12 februari 2017
    Wat een erg mooi verslag nog.
    nog een paar fijne dagen.
    en een goede reis .
  4. Marjon Hoftijzer-Boer:
    12 februari 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt en wat heerlijk dat wij zo mochten meegenieten. Goede thuisreis gewenst.
  5. Jeanette de Vries:
    12 februari 2017
    Dat is echt nog een cadeautje als afscheid.
    Behouden thuiskomst!
  6. Jo Huijsman:
    13 februari 2017
    Wat jammer dat er een eind is gekomen aan jullie reis. Ik heb echt zo genoten van de verhalen. WelThuis.