kiwi wili fox glacier lake matheson

9 februari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

We zijn begonnen aan onze laatste week en getrakteerd op 3 zonnige dagen voor de West Coast. Het wachten is beloond. En hoe!! Van Lake Wanaka zijn we via de Haast Pass naar Fox Glacier gereden. In Haast hebben we nog het mooie informatiecentrum bezocht en zijn daarna direct doorgegaan. Haast is haast niet bijzonder genoeg om er langer te blijven. Bij Knight’s Point gestopt om honderden zeehonden te zien zonnebaden. We nemen twee lifters mee.

Het plaatsje Fox Glacier bestaat bij de gratie van de gletsjer. Het zijn hotel/motels/lodges en de gangbare bars/restaurants. Verder is er niet veel.  Het oogt zelfs een beetje ‘verlopen’.  Het is een ‘one-night-stand’ plaats. Dat geldt ook voor de kwaliteit en voorzieningen op de camping waar we voor één nacht staan. Een mager cijfer 2 op een schaal van 5 is de max. Geen tripadvisor dus.

We gaan naar de parkeerplaats bij de Fox Glacier. Daar is het nu (’s middags om half 5) redelijk rustig om naar het uitzichtpunt te kunnen lopen.

op weg naar fox glacier

Het is ons eerste cadeautje. Fox Glacier is een gletsjer van Mount Tasman, die afwatert naar de Tasmanzee. We lopen eerst door een groot morenenveld  waar een magere rivier doorheen slingert. De rivier wordt op diepte gehouden door een graafmachine.

uitstroom fox glacier

Het laatste stuk naar de Look Out mag niet gestopt worden vanwege dreigende steenval. Het zicht op Fox Glacier is prachtig.

fox glacierwili voor fox

Zie onze foto’s van de scheuren en spleten.

verse scheurendooitunnel

De toppen van de bergen zijn niet zien, ze liggen nog helemaal in de wolken.

De gletsjer is in 8 jaar tijd 4 kilometer teruggetrokken vermeldt een bord. Dat was tussen 2006 en 2014. Inmiddels is de gletsjer weer  kleiner geworden. We lezen dat er per dag 4-5 meter verdwijnt en dat de gletsjerdikte met 50-60 cm afneemt. Dat is ontzettend veel. In één jaar verdwijnt er dus ruim 1 kilometer. Fox Glacier is nog 13 km lang op dit moment. De teruggang zal naar boven toe minder snel gaan, maar de klimaatinvloeden zijn hier duidelijk waarneembaar. We lezen dat  Fox Glacier en Mount Cook niet meer met een gids beklommen kunnen worden vanaf deze kant. Alleen helikopterlandingen en vluchten zijn nog mogelijk. Dit verklaart misschien waarom er niet echt geïnvesteerd wordt in de accommodaties.

De helikoptervluchten zijn permanent aanwezig bij Fox Glacier. Ze stijgen om kwart voor 7 op en stoppen rond 8 uur na de laatste zonnestralen. Ieder kwartier, 20 minuten en 30 minuten (afhankelijk van prijskaartje) vliegen ze af en aan. Als je Wim midden in de nacht wakker maakt en je zegt ‘Mount Cook’ zal hij vrijwel zeker de storende bromvliegen nadoen.

’s Avonds gaan we naar Lake Matheson waarin de bergen zich spiegelen. We hebben geluk. Het wolkendek gaat even open en we zien een bijna zwevende Mount Tasman.

tasman zwevende berg avond

Lake Matheson is een prachtige omgeving. Als we bij het spiegelmeer staan hebben de wolken de bergen al weer helemaal in beslag genomen. De spiegelingen zijn er niet minder om.

avondluchten mathesonavondsfeer

Rond het meer is een wandelroute die je langs mos- en regenwoudrijke planten en bomen leidt. Met een aantal mooie uitzichtpunten.

De volgende morgen gaan we opnieuw naar het spiegelmeer. Nu is er volle zon en de toppen laten zich prachtig reflecteren.

reflectiereflectie groen

P1030362P1030326

We genieten van ieder nieuw uitzichtpunt. Wim kiekt voornamelijk  berg- Liesbeth  groenreflecties.

varenkrulboommos

Reflectie is het jaarthema van het Quiltersgilde.

reflectionz

Liesbeth kan haar hart hier ophalen en inspiratie opdoen. Mount Cook, Mount Tasman, de overige bergen, de groene bomen en struiken.

einstein

Het kan deze stralende dag  niet op.

tasman en cookdoorkijk tasman cook

mount cook  mount cook

mount tasman  mount tasman

Aan het eind van de tocht krijgen we een extra cadeautje.

li op de brug

Tussen de gras- en flaxplanten komt ineens een Takahe tevoorschijn.

takahe in het wild

De vogel die bijna uitgestorven was en we eerder in Te Anau in een vogelopvangcentrum zagen. Deze zeldzame niet-vlieger komt hier (nog) in het wild voor. De meeste toeristen lopen gewoon door. Een enkeling vraagt waarom we stil staan en zien dan de Takahe.

Na deze mooie momenten gaan we door naar Franz Jozef. In tegenstelling tot Fox Glacier is Franz Jozef een heel moderne plaats met gelikte gebouwen, presentaties en aanbod. Bij het DOC informatiecentrum lezen we dat Franz Jozef ook ver teruggelopen is. We zien op de kaarten dat de teruggang nog meer is dan bij Fox Glacier. Eerlijk is eerlijk we zijn in Europa verwend met prachtige bergen en gletsjers, daar kunnen deze niet tegen op. We besluiten er niet heen te gaan. Er is volgens de folder 20 kilometer verderop naar het noorden een tweetal ooievaar kolonies, die bezocht kunnen worden. We rijden daarheen. Gelukkig is de exploitant zo eerlijk te melden dat het eigenlijk niet meer loont. Er zit nog maximaal 1 jong op het nest. De rest is uitgevlogen. Het seizoen is voorbij.

We rijden door naar Hokatika, bekend om de jade (pounamu). We bezoeken het Jade Centrum en zien hoe de stenen geslepen en gepolijst kunnen  worden. Alles in Hokatika ademt jade en goud. Want goud werd hier vroeger ook gevonden. Het plaatsje heeft misschien daardoor een Amerikaanse stijl in haar stratenpatroon, gebouwen en facades van winkels en huizen. Bij toeval zien we in de supermarkt New World  een affiche van een concert dat vanavond gegeven wordt. Violiste Fiona Pears treedt op met haar band.

We zijn al de hele periode op zoek naar een (klassiek) concert. We gaan naar The Old Lodge, een houten concert-, theater-, filmzaal waar ongeveer 100 mensen in kunnen. Het is bijna uitverkocht. Veel mensen uit Hokatika en omgeving. Een aantal toeristen. Iedereen in vrije tijdskleding. The Old Lodge wordt door een aantal vrijwilligers gerund. Koffie, thee, drankjes, kleine hapjes, het is allemaal ter ondersteuning van het goede doel: Art in Hokatika. De gang naar de w.c is een extra verrassing, deze hangt vol met kostuums die geleend kunnen worden. Er hangt van alles.

Fiona treedt regelmatig op in kleine zalen en zal vanavond voornamelijk zigeunermelodieën en - variaties laten horen met  ondersteuning van een gitarist, een minibas en keyboard. Het is een wervelend en enthousiasmerend optreden. Fiona heeft een klassieke opleiding maar koos haar eigen weg en repertoire. De bekende Hongaarse Roby Lakatos is haar inspiratiebron, naast Astor Piazzola (van o.a. de bandeleon). Een combinatie van tango- en zigeunerinvloeden in een wisselend tempo gebracht. Het is een inspirerend concert. Het publiek is enthousiast. Fiona en haar band spelen daar op in. Wim noemt haar een (meer) bevlogen en jonge(re) Emmy Verhey. Technisch en muzikaal knap spelend met een vleugje ondeugendheid af en toe. Zeker als ze het waagt bij de aankondiging van haar nummer ‘Nachtmerrie’ te refereren aan ‘Trumpgevoelens’. Met een speelse lach het ook weer direct camouflerend. Het was genieten.

Klassieke concerten moet je in Nieuw Zeeland kennelijk met een lampje zoeken. Want als je bij een informatiecentrum in de grotere plaatsen daarnaar vraagt moet je soms extra uitleggen wat je bedoelt. Zelfs in Wellington hadden we nog deze ervaring.

We hebben de weersvoorspellingen bekeken. De Westkust krijgt slecht weer. We hebben onze hoogtepunten allemaal gezien met een prachtige afsluiting bij Fox Glacier, Lake Matheson en het concert van Fiona Pears. Aan de oostkant van het Zuidereiland is het beter weer. We willen niet meer dan twee dagen in Christchurch doorbrengen. We zijn geen grote stadsmensen. We besluiten via  Arthur’s Pass naar Kaikoura terug te rijden. Arthur’s Pass is mooi, maar levert voor ons na alle vele andere mooie indrukken geen extra fotomomenten meer op. Opvallend was dat we hier voor het eerst op onze hele reis een minder toeristvriendelijke benadering proefden bij een tankstation, een ‘malle pietje’restaurant en hotel Arthur’s Pass. Mogelijk vanwege slechte ervaringen met niet afrekenen, voordringen of andere klant-onhebbelijkheden.

We sluiten in Kaikoura onze vakantie af. We waren hier al eerder, maar het is er warm, zonnig en mooi. We gaan hierna in Christchurch Clussie inleveren en nog een nacht B&B. We hebben straks ongeveer 7400 kilometer gereden, waarvan 4500 km op het Zuidereiland. Dat laatste komt mede doordat we vanwege het weer het eiland nogal kris kras zijn door getrokken. Het was allemaal fantastisch, imponerend en een geweldige vakantie.

Meer foto's in het album Fox Glacier.

1. Jeanette de Vries:
    10 februari 2017
    Wat een geweldige reis hebben jullie gehad. Fijn dat we mee mochten genieten.
    Goede reis terug en tot horens in Nederland!
  2. Ellen en Rien lodder:
    10 februari 2017
    Bedankt voor jullie fijne reisverslagen en fotos.Veel plezier nog de laatste week en veilig naar huis.
  3. Ineke Roessink:
    10 februari 2017
    Wat een mooi verslag hebben jullie gemaakt en prachtige fotoos, geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug.
  4. Els Mommers:
    10 februari 2017
    Bedankt voor alle mooie foto's en verslagen. Het was heerlijk om mee te mogen genieten. Voor straks een goeie thuisreis en voor nu nog veel plezier.
  5. Dirk batenburg:
    10 februari 2017
    Wat een verschrikkelijk mooi verhaal.zo mooi.
    ik heb er geen woorden voor zo gaaf.
    Wij wensen jullie een goede terug reis,en weer veilig thuis.
  6. Hanneke:
    10 februari 2017
    Ik wens jullie een goede terugreis, een warm welkom thuis en heel erg veel goede herinneringen en foto's aan deze fantastische reis. Ben benieuwd hoe je dat in textiel gaat verwerken, Liesbeth!
  7. Haro en Marjenke Hielkema:
    10 februari 2017
    Prachtig verhaal, schitterende foto's. Vooral die van de Fox met de varens!
    We dachten even: wat is het stil aan de horizon, maar jullie zaten toen natuurlijk in den hoge, in den hoge, in de ho-ho-ge! Het zal dan wel maf zijn om weer te landen in een plaats met een Malle Pietje-restaurant en een tankstation. Geniet nog maar lekker na, voordat je weer deze kant op komt. Hier is toch niks te beleven, alleen maar kou en trumpetgeschal.
  8. Marijke van der Linden:
    11 februari 2017
    Wat een mooi verslag weer en zo herkenbaar. Nog veel plezier in Kaikoura en Christchurch. Bedankt dat we zo met jullie mee mochten genieten. Een goede reis naar huis en we spreken elkaar daar weer.
  9. Simone Hartman:
    11 februari 2017
    Ook ik heb genoten van jullie mooie reisverslag. Dank daarvoor en een goede reis naar huis.
  10. Wim&Herma:
    12 februari 2017
    Weer een mooi verhaal bedankt dat we op deze manier mee konden genieten van jullie bijzondere reis, en bij ons de mooie herinneringen weer boven kwamen. Hele goede terug reis en tot spoedig weer zien