kiwi voorbereidingen: de vlucht

18 november 2016

De reis naar Nieuw Zeeland staat al heel lang op onze 'bucketlist'. In januari 2015 zijn we serieus begonnen met de verkenningen. We wilden proberen 2 maanden te gaan. Al gauw ontdekten we dat er een groot verschil in prijzen was, voor  zowel de vluchten als de huur van een kleine camper-van. De prijzen die we van een aantal grotere organisaties kregen varieerden van € 10-20.000. Dan was het een kale reis.

De prijzen en aanbiedingen van de grotere, meer bekende reisorganisaties hadden als grootste gemeenschappelijk kenmerk dat het vaak een all-in pakket betrof. Zonder specificaties. Weliswaar wordt er gezegd dat er een pakket op maat gemaakt kan worden, maar we kwamen er snel achter dat het dan erg prijsverhogend was.

lowbudget

De vakantiebeurs bracht ons in contact met Pacific Islands. Een niet te groot reisbureau dat ons op het eerste gezicht qua prijs en aanbod aantrok. Onze wensen zouden uitgangspunt zijn, zowel wat betreft de data, de vliegmaatschappij en wat we ter plekke vooraf wilden regelen. Low-budget, wat wij voorstaan, was inpasbaar. We kregen de tip om vooral gebruik te maken van vroegboekkortingen en van goedkope heen- en terugvluchtdata. Een van de tips was o.a. bij vliegmaatschappij Cathay Pacific te informeren naar laagtariefdagen.  Op de beurs leverde dat niet direct een goed aanbod op, omdat onze retourdatum te ver in de toekomst lag.

laagtariefdagen

Via internet ontdekten we dat vliegen op 13 of 14 december voor een retourticket ongeveer € 700 per persoon scheelde ten opzichte van 15 december en volgende data. Datzelfde gold voor de retourvlucht. Het was de kunst een mix te vinden waarbij de voordelen van de heenvlucht niet teniet werden gedaan door de hogere prijs van de terugvlucht. Uiteindelijk kwamen we op 14 december heen en 17 februari terug uit. Op de heenreis is er dan een stopover van 19 uur in Hong Kong. De vliegtijd is  totaal 28 uur. Op de terugreis zit er een binnenlandse vlucht van Christchurch naar Auckland bij in.

stopovers

We hebben overwogen meer stopovers te doen en  ook bij andere maatschappijen te kijken. Daarmee zouden we uiteindelijk  ongeveer € 400,00 hebben kunnen besparen. Maar dan werd het  een 4-5 daagse. Daar hebben we niet voor gekozen, hoe leuk het ook lijkt om in Qatar, Perth, Sydney even uit te stappen. Het voordeel was je dan kwijt aan de overnachtingen.  De maatschappijen Emirates, Quantas (en nog een paar) boden gelijkwaardige alternatieven.  Een retourticket kwam bij Cathay Pacific uiteindelijk voor de economy-class neer op € 1349,00 per persoon, inclusief toeslagen. De nog goedkoper aanbiedingen (b.v. € 869,00  p.p.) bleken niet combineerbaar met onze wensen en vaak in de last-minutesfeer.