we zijn begonnen

20 december 2017 - El Campello, Spanje

Onze reislogger wordt (weer) geopend. Iedereen die wil, kan meelezen. We verwachten minder volgers dan met Nieuw-Zeeland, maar dat is deels ook begrijpelijk. Voor ons is de reislogger vooral onze vastlegging  als reisimpressie. Met achtergronden, weetjes, ervaringen als rode draad in de berichten.

Zaterdag 16 december zijn we gestart voor onze trip naar Spanje, Marokko en Portugal. We verwachten 22 februari weer terug te zijn in Vragender. Onze huifkar is helemaal uitgeprobeerd en we zijn ermee op weg. We maken de eerste dagen veel (1750) kilometers om zo snel mogelijk in Spanje te zijn. We rijden door een prachtig besneeuwde Eifel en zien allerlei vertrouwde plaatsnamen (Stadtkyll, Prüm, Bitburg, Echternach, Diekirch) langskomen. In de Vogezen hebben we sneeuw onderweg. We overnachten in Lyon bij een snelweghotel. Zondagmorgen zullen we op de grens van sneeuw en regen verder trekken.

Naarmate we zondag dichter bij Spanje komen stijgt de temperatuur iedere 100 kilometer die we rijden.  Bij de grens is het uiteindelijk +12 graden. We willen proberen boven Valencia onze eerste camping te bereiken. We maken gebruik van ACSI voordeelcampings die het hele jaar open zijn. We komen om 18:30 uur aan in (let niet op de naam) Peniscola. We treffen er een goede camping, die ingeklemd ligt tussen hoge hotelgebouwen aan de Middellandse zeekust.

De volgende dag willen we het oude kasteel/fort van Penji-scola (zo wordt het uitgesproken en afgekort) bezoeken. Maar eerst de plaatselijke markt met een rijk aanbod aan verse groenten. Het ommuurde oude stadje is een mooie ervaring. Nauwe straatjes, fleurige balkons met tegeltjes aan de onderkant, vrolijke kleuren en -hooggelegen- een kasteel annex kerk. Jammer dat het allemaal niet toegankelijk is, maar het uitzicht en uitstraling is er niet minder om.

We knappen behoorlijk af op de volgebouwde kuststrook met (in dit seizoen lege) hotels en appartementen. In Peniscola lezen we dat ze in 2018 verwachten aan de toeristen 14,4 miljoen euro te verdienen. Tsja, dat is de keerzijde van de toeristenindustrie in dit hele gebied.

Verder valt ons het landschap tegen. We hadden meer afwisseling verwacht. En we realiseren ons tegelijkertijd dat we wel erg verwend zijn met onze eerdere reizen door Amerika/Canada, Italië en Nieuw-Zeeland.

We hebben gepland vanaf Peniscola onze trektocht te starten. We willen naar Valencia. Er blijken weinig campings rond Valencia het hele jaar open te zijn. We vinden er aan de zuidzijde uiteindelijk 3 op de kaart. Eén daarvan ligt op 20km afstand van het centrum van Valencia en heeft slechte verbindingen. Nummer 2 blijkt helemaal niet open te zijn en nummer 3 is tot 16 december geopend. Jammer dus. We hebben geen zin om in een hotel te gaan. We missen daardoor Valencia, maar dat zij zo. We besluiten door te rijden. En zo wordt onze lange afstandsstart verlengd met één dag. We gaan naar Alicante (320km verderop). En komen daarmee in het gebied van de Costa Blanca.

Voor de weg erheen zijn  twee opties: langs de kust of door het binnenland. Onze navigatie vergemakkelijkt de keus: het binnenland. Dat blijkt een welkome afwisseling te zijn met de kustroute. We komen door een prachtig middenhoogland gebied (voor de kaartkenners van Xativa naar Alicante).

Bij Alicante hebben we een ACSIcamping gevonden in El Campello (camping Eden, hoe kan het mooier). El Campello ligt  ca 12 kilometer van het centrum van Alicante met goede tramverbinding. We nemen ons voor hier 3 nachten te staan om Alicante te verkennen. Opvallend is dat in de gids van Capitool weinig te vinden is. De camping helpt ons uitstekend. We krijgen een mooie dagbesteding voorgeschoteld door met de tram naar Alicante te gaan,  Esplanada te lopen, de oude stad te bezoeken (met de San Nicolas kerk) en zeker ook het Castello Santa Barbara. “Het mooiste kasteel dat ik ken” zegt de receptioniste vol trots.

Vandaag 20 december hebben we het allemaal met eigen ogen gezien. Voor ons is vandaag onze vakantie echt begonnen. We hebben met volle teugen genoten van de stad. Slenterend over de Esplanada (waar het tegelwerk lijkt te golven),  door nauwe, steil oplopende straatjes van de oude stad: kraampjes, winkeltjes, snuisterijen, kleedjes, prullaria, je komt het allemaal tegen. Een inderdaad mooie San Nicolaskerk bezocht. waarin om in kerstsfeer te komen in een zijbeuk van de kerk een levensgrote Jezus in een kribbe ligt. Wim heeft de neiging 'er lag een kindeke' te zingen.  Een heerlijk Spaanse brocelada (broodje kaas, ham, tomaat) tussen de middag in de zon op een terras aan de voet van het immense kasteel dat boven ons uit torent. “Wie doet ons wat”.

Castello Santa Barbara is  indrukwekkend. Majestueus groot. Onvoorstelbaar hoe men dit door de eeuwen heen zo vrijwel ongeschonden heeft weten te houden. Dat was ook het belangrijkste kenmerk: vrijwel onneembaar.  Het is een complex geheel, met zalen, gangen, torens die sinds ca 1650 niet meer zijn veranderd. Alleen de ‘bovenverdieping’ met nieuwe geschutkoepels en grote vierkante platte pleinen is van ca 1860. We zien  restanten van de kapel van Santa Barbara. Capitool meldt dat het kasteel uit de 16e eeuw dateert, maar we lezen in het kasteel dat het al door de Moren als vesting is gebouwd en gebruikt.   We kunnen op deze zonnige dag (19 graden) ver kijken.

Terug met de tram zijn we snel in El Campello. Goed, snel en voordelig openbaar vervoer. Op de camping gaan we in de bar tussen 5 en 6 ons Happy Hour als ritueel vernieuwen. Morgen (donderdag 21) gaan we  een (fortachtig) schiereiland richting Benidorm bekijken. Vrijdag 22 december trekken we door naar Cartegena. Daar zullen we vrijwel zeker de Kerstdagen doorbrengen. Van Kerst merken we veel minder in Spanje dan bij ons in Nederland. Op de Duitsers, Belgen en Nederlanders na die op de camping staan  met knipperlampjes, versierde bomen en kerstversiering van thuis.

De foto's volgen later als we voldoende wifi hebben.

1. Jeanette de Vries:
    20 december 2017
    Wat leuk dat jullie je belevenissen weer willen delen. Aangezien ik dol ben op reisverhalen, ga ik jullie weer met plezier volgen. Een hele fijne vakantie!
  2. Ellen en Rien lodder:
    20 december 2017
    Ook al is het geen Nieuw Zeeland. ...zoals jullie weten houden wij ook erg van reizen. Dus wij genieten ontzettend van jullie reisverslag
  3. Gertin Leppink:
    20 december 2017
    Veel plezier en geniet ervan.
  4. Marjon Hoftijzer-Boer:
    20 december 2017
    Geniet ervan, goede reis samen en heerlijk dat we weer mogen meegenieten.
  5. Feija & Alex:
    20 december 2017
    Geniet van jullie reis. We gaan hem zeker volgen. Ik ben zeer benieuwd naar Marokko.
  6. Wim&Herma:
    20 december 2017
    Zo wat leuk jullie zijn al weer heerlijk op pad, we genieten op afstand van jullie verhalen. Maak er samen weer wat mooi's van.
    Groetjes, Wim&Herma
  7. Simone Hartman:
    20 december 2017
    Geniet van jullie reis en ik ga hem zeker volgen, hopend op veel herkenningspunten. In 2009 heb ik een rondreis Spanje-Portugal gedaan. Zonder Marokko.
    Groetjes, Simone
  8. Chantal:
    21 december 2017
    Veel plezier we gaan jullie zeker volgen...we kijken uit naar mooie foto s. Groet en good goan.
  9. Hanneke:
    21 december 2017
    Leuk om jullie weer te volgen. Wij houden van Spanje en Portugal. Juist die mengeling van Romeins, Moors en katholiek maakt het zo spannend. Mis Cordoba niet. De Mesquita is een van de allermooiste en meest bijzondere plekken waar we ooit geweest zijn.
  10. Jo Huijsman:
    21 december 2017
    Wat fijn dat wij jullie weer mogen volgen. Extra leuk om met dit grijze weer, door jullie verhalen een beetje zon binnen te halen.
  11. Joke Bouwman:
    Geniet van jullie reis..
    Ga jullie zeker volgen, en mee genieten van jullie mooie reis...
    Groetjes, Joke
  12. Marian van der Heijden:
    21 december 2017
    Wat leuk jullie zijn weer op pad. Een hele fijne reis en geniet ervan. Marokko en Andalusië zijn erg mooi! Wij zijn van plan om begin januari naar Portugal te reizen met de camper. Groetjes Ferdi en Marian
  13. Jack en Anne-Marie:
    Goede reis, geniet ervan
    Groepjes Jack en Anne-Marie
  14. Jan Bolluijt:
    Behouden vaart...
  15. Cora Bolluijt:
    22 december 2017
    Wat een avontuurlijke uitdaging hebben jullie gekozen. Lees ik het goed dat jullie met een huifkar en paard op stap zijn? Overigens veel reisplezier gewenst.
  16. Marjolijn:
    22 december 2017
    Wat heerlijk. Geniet ervan. Leuk om mee te genieten.
  17. Marijke van der Linden:
    Hoi Wim en Liesbeth,
    Leuk dat we weer mee mogen genieten van jullie reis.
    Veel plezier en veel veilige kilometers.
    Fijne feestdagen in de zon.
    Groetjes Hans en Marijke.
  18. Karin:
    23 december 2017
    Lieve Liesbeth en Wim,
    Wat heerlijk om de komende periode weer met jullie meet te mogen reizen en wat een heerlijke periode hebben jullie uitgekozen, de koude Hollandse maanden achter jullie latend. Staat er wel een klein kerstboompje in jullie "Huifkar"? Hoe dan ook....Feliz Navidad uit Giesbeek
  19. Rob en Kitty:
    24 december 2017
    Heerlijk, geniet ervan, mooie feestdagen daar in het zuiden. Wij gaan weer plezier beleven aan jullie reis verslagen
  20. Ria olijslager:
    24 december 2017
    Leuk jullie te volgen. heel veel plezier en voor het juiste eindejaarsgevoel zal ik met het kniepertjes bakken aan jullie denken!