naar de witte stad

12 juni 2023 - Turda, Roemenië

Het is zondagmorgen. De kerkklok van de Orthodoxe kerk roept luid en duidelijk, waarop wij vroeger ‘kom nou, kom nou’ mee neurieden,   de vier gelovigen op ter kerke te komen.

bim bam bim bam

De zaterdagavond hebben we afgesloten met een gezellige uitwisseling met onze Duitse buren,  actief in de Evangelische Kirche, uit Berlijn. Als we onze spullen inpakken zien we dat Adriana druk in de weer is het tuinmeubilair aan te kleden met kleurrijke kussens. Vandaag komen ‘locals’ van Lugoj op bezoek om hier te ontspannen en te genieten van de tuin en de ‘radha cuisine’ waar Adriana ons een voorproefje van heeft gegeven.  Het is een vast bezoekpatroon in het weekend en past bij het verdienmodel van de gastvrije tuin.

lotus fellow zitje lotus fellow entertaimentlotus fellow

Adriana heeft ons veel goede reistips gegeven, die we op onze kaart van Roemenië hebben gemarkeerd. ‘In het noorden is het meest te zien en dat is het mooiste deel van Roemenië’ en ‘het zuidelijk deel is eigenlijk de moeite van bezoeken niet waard’ zijn samengevat haar aanbevelingen. Onze geplande rit over de bergpassen Transalpina en Transfagarasan kunnen we voorlopig nog vergeten. De passen zijn in ieder geval tot 15 juni vanwege (kans op) sneeuwval en slecht weer gesloten. ‘Doe dat deel maar op jullie terugweg en bezoek dan ook de ‘IJzeren Poort’ (stuwdam als symbool van een communistisch bouwwerk) over de Donau op de grens met Servië.’

We gaan op weg naar Turda, een rit van ongeveer 140 km naar het noorden. Het eerste deel van de route rijden we door het prachtige glooiende heuvelland. Daarna volgt de snelweg, maar ook hier is het landschap  veelkleurig mooi:  van lichtgroen kleurende mais, donkerder groene aardappelplanten, blauwgroen graan, lichtergroene tarwe tot de groene bossen en heuvels, groen grasland gemaaid en ongemaaid met daartussendoor al lichtgeel kleurend rijpend graan.  En overal, hoe klein het gehucht ook is, een daar bovenuit stekende ui- of klokvormige torenspits in koper-, zilver- of roodkleur schitterend in de zon. Het is nog zondagmorgenstil in de kleine dorpjes waar we doorheen komen voor we op de snelweg zijn. We verlaten Banat en rijden de provincie Transsylvanië in.

onderweg  onderweg clicitiva

De naam Transsylvanië roept mysterieuze, geheimzinnige beelden op. Dat komt niet alleen door de vele mythen uit dit gebied, waaronder die van graaf Dracula. Het is een groot gebied dat omgrensd wordt door de Karpaten en het Apusenigebergte aan de westkant. Vertaald betekent Transsylvanië: land (-ië) aan de andere kant (trans) van het woud (silva). In de geschiedenis kreeg het de Saksische naam Zevenburgen, vanwege de zeven burchten die werden gesticht op het Plateau. Cluj-Napoca,  waar we ook heen gaan, is één van die burchten, destijds Klausenburg genoemd.

Tanssylvaans Plateau

Transsylvanië is door de eeuwen heen voornamelijk Hongaars (georiënteerd) geweest en is lange tijd onderdeel geweest van het grote Hongaarse Rijk. Het werd in de 17e eeuw een vorstendom met als hoofdstad Alba Lulia. Het was in Oost Midden-Europa een belangrijk protestants bolwerk, waar rooms-katholieken, protestanten, lutheranen en calvinisten elkaar tolereerden. We maken een tussenstop in de ‘witte stad’.

Alba Lulia staat vooral bekend om de prachtige citadel uit de tijd van Habsburgers;  één van de vele overheersers in de loop van de geschiedenis. De Romeinen hadden hier al een nederzetting (Alpulum). Er is veel meer te zien, maar wij kiezen voor de oude stadswal, de bastions en de Habsburgse galerij. Veel is bewaard gebleven en ontkwam aan de vernielzucht van de laatste Roemeense dictator Ceaucescu. Sinds 2006 is een intensieve restauratie aan de gang, waarbij onder andere een geitenstal in één van de bastionruimten weer de oude glorie van gebedsruimte kreeg.

in alba lulia

Het deel van de stadswal van de zevenpuntige ster dat wij bezoeken is imponerend groot. Het bastion in deze ster heeft grote ondergrondse zalen, loopgangen, een ridderzaal, een gebedsruimte en verbindingsgangen naar zowel  geschutsplekken op de wal als de achtergelegen ommuurde stad. We bewonderen de ruimten en de omgeving, nadat we het gebied konden betreden via de Romeinse poort.

overzichtsplan alba lulia citadel en stad toegangspoort citadel alba lulia

citadel alba lulia romeinse poort 106 na Chr

alba lulia beeld op toegangspoortalba lulia citadel bastion ridderzaal citadel alba lulia bastion handvest zwaardcitadel alba lulia bastiongang

In de strijd om zelfstandigheid van Transsylvanië heeft Alba Lulia een belangrijke rol gespeeld. Tijdens de Habsburgse overheersing (1690-1866) werden  boeren en burgers onderworpen aan hoge belastingen en plicht om in het leger te dienen. Dat leidde uiteindelijk tot een grote boerenopstand onder leiding van Horea en twee andere verzetstrijders (Crisan en Closca).  Keizerlijke troepen sloegen in opdracht van Joseph II in 1784 de opstand bloedig neer. De aanstichters  werden ter dood veroordeeld. Horea zat voor de vierendeling gevangen in de kleine cel boven de toegangspoort.  Een grote witte obelisk op het plein voor de  citadel herinnert aan de heldendaad van deze drie Romanen. We hebben vanuit een zijgang zicht op een martelruimte, waar onder andere een ijzeren kooi  te zien is waarin veroordeelden  werden opgehesen en -na dagen te zijn uitgehongerd- overleden. In 1785 (!) verordonneerde keizer Joseph II afschaffing van de knechting en slavernij van boeren en burgers, maar het zou in deze regio -ver weg van Wenen- nog vele jaren voortbestaan.

alba lulia cel schets horea  alba lulia bastion martelruimte

Horea is na de ruim twee maanden durende opstand, die zich als een olievlek uitbreidde in het hele gebied, een volksheld geworden. (Er is zelfs een film uitgekomen in 1984.) Hij is geboren als zoon van een arme boer. Bij zijn geboorte krijgt hij de doopnaam Ursu (beer) toegevoegd, een in die tijd voorkomend gebruik om op die manier sterke dieren te eren. Zijn echte naam is daardoor Vasile Ursu Nicola. De bijnaam Horea kreeg hij omdat hij een fluit  (horea) bespeelde. Hij werd boer en bouwer van houten kerken. Zijn ambachtsnaam ‘Ursu H’ is nog zichtbaar in kerkbalken. De meeste arme Roemeense boeren waren orthodoxe christenen, in tegenstelling tot de Hongaarse adel die katholiek was. Hongaarse aristocraten bepaalden op gezag van de keizer alle regels, waaronder ook toestemming voor huwelijken van de boeren. Vermoed wordt dat vanwege hun geloofsachtergrond de arme boeren in Transsylvanië  geen enkel privilege kregen en volledig werden uitgebuit. Horea ging zonder enig succes drie keer als gezant/onderhandelaar naar Wenen. Toen de arme boeren door de aristocraten het recht op gebruik van de bossen (om te jagen en hout te kappen) werd ontzegd sloeg de vlam in de pan. Bezittingen en landhuizen van de aristocraten werden vernield en toegeëigend, veel adel sloeg op de vlucht.

We lopen over de stadswal en zien de opstelling van kanonnen en affuiten. Goed blijkt hoe strategisch de ligging van de citadel is: wijds uitzicht en controle over dat gebied.

alba lullia zicht vanaf stadswal alba lulia zicht vanaf stadswal 2  alba lulia stadswal citadel alba lulia batterij geschut

Eén van de  fuseliers, die bij de museale entourage hoort, leidt ons door een duistere gang naar de gebedsruimte, die onder Ceaucescu en voorgangers was verworden tot een geitenstal. We ‘moeten’ met de fuselier, saluerend als nederige soldaatburgers, op de foto. ‘Tja, Liesbeth: geef acht! En zeg ‘cheese’. Wim volgt gedwee.

citadel alba lulia gebedsruimte citadel bastion inrialba lulia citadel liesbeth geef acht alba lulia citadel wim geef acht  alba lulia citadel salut

We bezoeken de twee kerken op het plein en lopen door de befaamde Habsburgse galerij, die volledig is gerestaureerd.  De Rooms-Katholieke Kathedraal is eenvoudig en sober van inrichting; de orthodoxe Kroningskathedraal  (Catedrala Încoronǎrii), ook Kathedraal van de Hereniging genoemd, prachtig gedecoreerd met afbeelding van de heiligen met de bekende iconografieën op houten panelen. Ferdinand werd hier in 1922 gekroond tot koning van Groot-Roemenië (als resultaat van de Vrede van Wenen na de Eerste Wereldoorlog). Het woord ‘hereniging’ geeft subtiel weer dat Transsylvanië altijd al werd beschouwd als deel van Roemenië.

alba lulia katholieke kathedraal kroningskathedraal koepel alba lulia koningskathedraal interieur alba lulia habsburgse galerij alba lulia zicht op katholieke kathedraal alba lulia torens kroningskathedraal alba lulia koning ferdinandalba lulia kroningskathedraal

Voor we doorrijden naar Turda doen we boodschappen bij Lidl. We kopen een pak melk. Als Wim de volgende morgen melk in zijn koffie doet schift het onmiddellijk. ‘Hoe kan dat, de datum is nog niet verlopen?’.  Google vertaalmachine geeft het antwoord: ‘lapte’ is melk. Maar ‘lapte bătut’  is karnemelk. Ook lekker, maar niet in de koffie.

karnemelk

1. Chantal:
    Lies die Lach...wat stralend..😁
  2. Leo Teeuwe:
    12 juni 2023
    Iedereen weet dat lapte bătut karnemelk is toch!? Ik hoop dat je het verschil weet tussen wijn en azijn!?
  3. Wim en Liesbeth Wessels:
    Wij nu ook. Lol.
  4. Elly:
    13 juni 2023
    Weer een prachtig verhaal met een 🤣🤣 eind, die vergeet je niet meer.🍶🍶🍶
  5. Ria Olijslager:
    13 juni 2023
    Jullie maken weer heel wat mee...
  6. Joke van de Kracht:
    13 juni 2023
    Weer heel wat anders. Die kroningskathedraalkoepel, prachtig! En die sporen in het landschap van zo lang geleden, zoals de stadswal en de foto met het batterij geschut, maar ook citadel en stad.
    Maar die karnemelk....
    Goed vervolg!
  7. Jo Huijsman:
    14 juni 2023
    Hé, hè, eindelijk tijd om met jullie mee te reizen. Wat weer een prachtige belevenissen, dit beloofd wat voor de komende tijd. Zo leuk, het zo dag klokgelui. In het kerkje van Eppenhuizen, waar ík exposeerde luiden ze iedere zaterdag om 12.00 uur de klok om het weekend in te luiden. Ook een lange traditie die nu door een jongeman van 17.00 jaar wordt voortgezet. Goede reis en tot lees
  8. Dirk batenburg:
    14 juni 2023
    en blijven lachen.
  9. Marijke Maris-Baan:
    15 juni 2023
    Heel anders dan de reis door Marokko maar niet minder interessant. Jullie weten het wel aantrekkelijk te maken!