paarse krokodil dag

13 februari 2020 - Dakhla, Marokko

Als we ons dagelijks bezoek aan de auto hebben blijkt dat de klep nog niet verzonden is. Een monteur zegt dat we met de chef moeten overleggen. Pfft…. We gaan eerst maar even bij Mozart Café een kopje ‘café au lait’ halen. De chef is er daarna nog niet. We besluiten toch te wachten, ook al kunnen we niets doen. De ambulancedienst komt voor rijden en de chef stapt uit. Dépannage is in Dakhla een ruim begrip. Het bekende ochtendritueel, bonjour, ca va? Wim vraagt naar de verzending van de klep.

Ja, ja, handen in de lucht, geen adres. Wim pakt mobiel en vraagt adres en naam bij Youssef op. De chef wil Youssef spreken via Wims mobiel in het arabisch. De chef wil het nummer van Youssef niet in zijn eigen mobiel hebben. Dat is duidelijk. Gisteren moesten foto’s via de zoon van de chef worden verstuurd. Er wordt niet meer uitgewisseld dan de al bekende gegevens: de naam en de woonplaats. Een adres is niet nodig. Dat had dus gisteren al geregeld kunnen worden, denken we.  Het onderdeel gaat naar Laâjoune. Vanmiddag gaat Wim controleren of het ‘weg’ is.

Dan maar OHRA. In de whatsapp Mijn OHRA staat dat onze ziektekostenverzekering is beëindigd per 31-12-2019. We betalen nog gewoon premie, dus hoe kan dat. Na whatsapp met helpdesk blijkt dat een configuratiefoutje in Mijn OHRA te zijn.

We willen onze dagvergoeding van OHRA uitgekeerd krijgen. De app geeft daarvoor geen mogelijkheid. Er staat ‘pas indiening bij terugkeer in Nederland’. Wim gaat appen met de helpdesk. ‘Wij gaan niet over die beoordeling, daarvoor moet U moet bij SOS OHRA zijn.’ OK. Aan SOS OHRA: graag z.s.m. uitkering vergoeding. Van SOS OHRA: daarvoor moet u bij OHRA zijn. Wij doen uitsluitend logistiek.

Wim appt opnieuw naar de Helpdesk en vermeldt bovendien dat hem een paarse krokodil gevoel bekruipt.

paarse krokodil

Het duurt niet lang of de chef SOS OHRA meldt zich: wij beoordelen inderdaad de declaraties voor OHRA, waarna we ze indienen. OHRA beslist uiteindelijk. Maar een goede argumentatie met een beroep op coulance kan helpen. Met daarbij een link. Wim appt: Dat is een klantvriendelijke benadering waarmee we verder kunnen. De krokodil is weer groen. Hierna revancheert OHRA zich doordat de chef nu alles beantwoordt.

groene krokodil

Van onze (zoals iemand schreef) Betrouwbare Auto Dieker  in Lichtenvoorde krijgen we bericht. Bij een autodemontage in Groenlo zijn kleppen op voorraad. Het is nog steeds niet duidelijk of het om een uit- of inlaatklep gaat. Dus zegt Wim: bestel er van ieder één. We gaan proberen de kleppen via kennissen hier te krijgen. Hopen dat het lukt ze in Agadir te krijgen. SOS OHRA geeft aan dat DHL ook mogelijk is, maar het is -blijkens hun ervaring- ondanks track & trace niet 100% altijd betrouwbaar.

Wim gaat naar de garage in het begin van de middag. Het onderdeel ligt nog steeds gewoon in de garage. Met de zoon van de chef praat Wim over de optie dat we een onderdeel in Nederland hebben gevonden. De zoon vertaalt het aan de monteur. Die steekt twee vingers op. Twee, vraagt Wim. Ja twee. Hoezo?  Het is niet duidelijk. Op dat moment komt de chef binnen. Die hoort ook van de mogelijkheid in Nederland en steekt 4 vingers op. Vier? Holy moly. Wat is er aan de hand? Ja, we hebben twee kleppen nodig. Twee? Er is altijd gepraat over 1 klep.  Waarom dan 2? De chef draait het cilinderblok om. En inderdaad er is nog een klep met een kleine scheur. Die moet ook worden vervangen. Wim ontploft net niet, maar is boos.  Hij maakt foto’s van de cilinderkop, tekent de tweede klep aan en stuurt het naar Auto Dieker. Bestel er maar twee.

4524087-s.jpg?1581608428

En de voortgang?  Dat gaat even duren. In Marokko komen er zeker geen twee kleppen uit de ‘hoge hoed’. Eén is al een probleem, maar twee ‘dat wordt hem niet’. De verzending van de klep naar Youssef is vandaag weer niet weg en Wim laat dat stop zetten. In afwachting van de mogelijkheid om de kleppen uit Nederland te krijgen. Hoe het ook wendt of keert: DHL of koerier duurt minstens 8-10 dagen en meebrengen door kennissen is dezelfde tijd. Als het lukt moet alles nog uit Agadir komen, dat is met de bus 16 uur (enkele reis). OHRA vergoedt dat en eventueel ook de overnachting. De krokodil is  bij OHRA terecht weer op kleur. Bij de garage is de kleur diep paars.

goede vrienden

Goede vrienden zijn goud waard. Jiska laat ons weten dat de kennis het kleine pakketje mee wil nemen. ‘Hier worden we blij van.’ We gaan het regelen. Dit betekent dat we minstens tot eind februari in Dakhla moeten blijven om de auto gerepareerd te krijgen. We gaan aftellen.

1. Jo Huijsman:
    13 februari 2020
    O lieve help, wat een gedoe.
  2. GiMeFlDa:
    13 februari 2020
    Pfff, idd wat een gedoe. Vraagt weer om een lange adem... maar het zijn wel elke keer stapjes naar voren/ naar meer duidelijkheid. Daar houden we ons aanvast😘🍀🤞🏻
  3. Ina:
    13 februari 2020
    Zucht......wat een geduld moeten jullie hebben
  4. Marjolein:
    13 februari 2020
    Wat een toestand.. in Nederland valt hierbij vergeleken weinig te mopperen. Sterkte jullie!
  5. J de Roo:
    13 februari 2020
    Een ding is duidelijk, jullie hebben bij thuiskomst heel wat te vertellen..... sterkte met de situatie daar. Niet te benijden...
  6. Wim&Herma:
    13 februari 2020
    Uiteindelijk komt er toch licht aan de horizon, nog even volhouden, maar dat zal jullie beide zeker lukken🙋🏼‍♂️🙋🏼‍♀️
  7. Aad van t Hoff:
    13 februari 2020
    Een vakantie op de Flaasbloem met 6 weken regen is hier kinderspel bij. Ik hoop dat er nu snel een positief bericht van jullie mag komen. Hou vol!
  8. Antoinette:
    14 februari 2020
    Hou vol! Misschien tijd om te tekenen en te quilten, Liesbeth?
  9. Dirk batenburg:
    wat en een drama.
    en nu maar aftellen.
    veel groetjes en veel geduld.
  10. Bep van den Bosch:
    14 februari 2020
    Het zit niet echt mee, hou vol. Sterkte samen.
  11. Klaske:
    14 februari 2020
    Tsjonge jonge,zeggen we dan , nu hopen dat alles lukt. Duimen maar
  12. Elly:
    15 februari 2020
    Het zit jullie niet mee, hopen dat het goed gaat komen met de onderdelen. Zal voor jullie duimen😘😘😘
  13. Dick de Haan:
    16 februari 2020
    Stom toevallig kwamen we op jullie reisblog en lazen over de problemen met de autoreparatie, We hopen dat er gauw een oplossing wordt gevonden, Veel sterkte en hartelijke groet van Joop en Dick de Haan, Driebergen
  14. Wim en Liesbeth Wessels:
    16 februari 2020
    Wat een leuke en toevallige ontmoeting. Dankjewel. Wim en Liesbeth.
  15. Aad van t Hoff:
    18 februari 2020
    Ha Wim en Liesbeth, ik hoop dat het goed gaat nu het al een paar dagen stil is op jullie blog. Wij denken aan jullie!