een sprookjespaleis

9 juli 2023 - Sinaia, Roemenië

Vandaag (woensdag 5 juli) staan we in Sinaia wat de naam heeft ‘Parel van de Karpaten’ te zijn. Daar is niets te weinig mee gezegd. We zijn direct onder de indruk als we het dorp binnenrijden.  Sinaia ligt op 800 m hoogte aan de voet  van de Karpaten met onder andere de hoogste berg Omu (2505m). ’s Winters is het skioord en (dus) zijn er telecabines  en -gondels naar de toppen. Wij willen hier in ieder geval het berggevoel  meemaken.

Op de heenweg krijgen we als we op de bus staan te wachten een lift van Florin. Hij zal ongeveer 35 jaar zijn,  heeft op de binnenvaart (o.a. Donau) gezeten en probeert nu in Roemenië toerisme te activeren. Florin is erg te spreken over de huidige burgemeester die Sinaia qua toerisme op de kaart heeft gezet.  Hij vertelt spiritueel te zijn en zegt dat een hogere macht hem heeft ingegeven ons een lift te geven. We worden (‘met dank aan’) keurig bij de lift afgezet.

We zijn om 11 uur met een cabine op 2000m. De weersverwachting is niet goed. Daarom zullen we een kleine tocht met hoogteverschil van 2x 250m maken.

sinaia op weg naar boven       sinaia wandeling      sinaia lastig paadje     sinaia begin van de afdaling  sinaia de lucht betrekt  sinaia driekleurig viooltje

Niet spectaculair op een skipiste. De berghut waar we heen willen blijkt gesloten en de lucht betrekt. Het rommelt in de verte. We wijken af van de route en gaan terug. Dat blijkt een goed besluit. Ondanks onze regenjassen komen we met drijfnatte broeken bij de bar, waar we gestart zijn, terug. Een kwartier later valt de regen met bakken naar beneden en zijn er zware donderslagen. De lift wordt stil gezet.

sinaia op tijd terug

Ook al zijn we maar kort ‘in de benen’ geweest, toch beseffen we dat dit ons beste vakantiegevoel is. Lopen op hoogte met  toppen van bergen om je heen. We zeggen allebei dat we dat op deze vakantie het meest missen. Ondanks de vele mooie dingen die we gezien en beleefd hebben ligt in de bergen onze passie. Na anderhalf uur is de regen over en klaart de lucht op. Alleen zijn de verwachtingen voor de komende twee dagen in dit gebied ‘slecht’. 80% kans op regen en onweer. Dus geen ‘bergweer’.

Op de terugweg willen we naar het grote paleis waar Sinaia onder andere ook bekend om is: paleis Peles. Koning Carol I heeft in 1875 opdracht gegeven een groot zomerpaleis te bouwen. Koning Carol had smaak en geld.  Hij is een prins von Hohenzollern en voor het Peles paleis staat het familiekasteel in Sigmaringen (zijn tweede familienaam) model.

sinai koning carol    sinaia glas in lood kasteel    sinaia peles paleis

Het paleis zal in 1883 klaar zijn, maar niet in de huidige grote omvang. Pas in 1914 zijn alle vertrekken, terrassen en torens in de huidige vorm ‘af’.   De straten in Sinaia liggen tegen de bergrug. Hemelsbreed ligt het kasteel vlakbij, maar over de weg is het bijna 3 kwartier lopen. Een taxi brengt ons bij het paleis. Wow, wat een gebouw en wat een prachtige omgeng.

sinaia naar het peles paleis    sinaia paleis peles   sinaia peles bij de vijver    sinaia peles naar de paleistuin    sinaia peles ornament    sinaia peles binnenplein muurschilderingen

We staan versteld van de grootsheid en rijkdom. Koning Carol houdt van groen. We kunnen (vanwege het tijdstip)  alleen nog kiezen uit het bezichtigen van de beneden en eerste verdieping:  banken, gordijnen, tapijt, het schrijfblad,  ja zelfs het bad is groen. Wim zou er zo kunnen wonen.  Het porselein in alle badkamers is van het toen al toonaangevende Villeroy &  Boch.

sinaia peles bank in spreekkamer koning      sinaia peles het bad voor de koning    sinaia desire vaas

In het trappenhuis van de eregalerij ‘staan’ ingelijst in een walnootwand drie grote olieverf schilderijen van voorouders, geschilderd door niemand minder dan Gustav Klimt.

sinaia peles detail eregalerij

In het kasteel overheerst een donkere tint vanwege het vele walnotenhout en de vele lange gordijnen. Een wapenkamer, badkamer, gastenkamer, ontvangstkamer, grote en kleine muziekkamer, bibliotheek voor de koning, bibliotheek voor de gasten, het is volledig aangekleed en ingericht alsof Carol en Elisabeth er zo binnen kunnen komen.

sinaia ontbijtkamer   sinaia koningskamer  sinaia peles grote suite sinaia concertzaal  sinaia de florentijnse zaal

sinaia peles spreekkamer   sinaia peles muziekkamer   sinaia verblijf hofdame sinaia peles voor de spiegel    sinaia peles turkse kamer kleden

sinaia peles deur       sinaia peles troon    sinaia peles het bed voor de gasten    sinaia peles het bad voor de gasten

Carol was eerst vorst en werd pas in 1922 koning van Roemenië. Hij was ondernemend, streng en gedisiciplineerd. Onder zijn leiding werden veel (hout)spoorlijnen aangelegd en nieuwe bedrijven gesticht. Over zijn discipline merkte zijn vrouw, koningin Elisabeth, op, dat hij ‘zelfs tijdens zijn slaap de kroon droeg’. Onderbelicht is gebleven dat Elisabeth schrijfster was  met het pseudoniem Carmen Sylva. (Ze schreef kinderboeken waaronder ‘Sprookjes en mythen uit Roemenië’, en reisbeschrijvingen “Sinds tijden’ en ‘Astra’.)

sinaia peles kroningsmantel  carol 1922     sinaia peles koningsketen

Tijdens de communistische periode is veel inventaris van het kasteel  opgeslagen geweest, tot het moment dat het kasteel weer in gebruik kwam om ermee te pronken bij staatshoofden.  Uit afgunst en om te kunnen neerzien op de koninklijke familie liet Ceaucescu hoger in de heuvels kasteel Foisor bouwen.  De foto’s en scanafbeeldingen zeggen genoeg. Peles Paleis is niet te overtreffen.

In aan elkaar grenzende muziekkamers staan twee Rieger pijporgels. Ze zijn onafhankelijk en tegelijk bespeelbaar.  ‘Don’t touch’ staat er helaas voor Wim als orgelliefhebber op.

sinaia peles rieger orgel

Er is een interessant ‘weetje’ over het ontstaan van het pijporgel. In Alexandrië (Egypte) bouwde instrumentmaker Ktesbios in de tweede eeuw voor Christus verschillende rijen buizen met verschillende afmetingen. Ze kenden in Egypte al voetbediende luchtpompen. Ktesbios blies aan de onderkant lucht in de buizen en dat produceerde verschillende toonhoogten. Het eerste pijporgel, hij noemde het hydraulis.  Al in de eerste eeuw voor Christus werden daarmee in Egypte openbare wedstrijden voor artiesten georganiseerd, de eerste organisten. Keizer Nero zag in 67 na Christus het muziekinstrument en nam het mee naar Rome. De ‘happy few’ uit die tijd zagen het als een hebbeding. Het orgel is vanaf die tijd in Italië niet meer weg te denken. En vandaar zal het pijporgel in Europa onderdeel worden van muziek en liturgie.   In het Byzantijnse Rijk (de voortzetting van het Romeinse Rijk in de oostelijke provincies) verplichtte keizer Constantijn rijke families een orgel in hun huis te hebben. Dit leidde tot een levendige orgelbouwtraditie, waar gouden pijpen versierd met edelstenen gemeengoed werden. De keizer beval dat het orgel moest worden gebruikt ter eer en glorie van hem. Het orgel was tussen 1000 en 1453 (de val van het Byzantijnse Rijk) een toonaangevend instrument.

Paleis Peles is een bijna onuitputtelijke schatkamer. Een ‘paar’ details:

glas in lood

sinaia glasraam eregalerij   sinaia glas in lood hertenjacht    sinaia glas in lood sint joris doodt de draak   sinaia peles glas in lood

wandkleden, schilderijen

sinaia peles olieverf    sinaia peles wandkleed3 sinaia peles wandkleed 4    sinaia peles wandkleed2

decoraties, meubilair

sinaia franse vaas     sinaia vruchtenbowl     sinaia turkse vaas      sinaia walnotentafel    sinaia triptiek      sinaia peles kabinet     sinaia peles zetel     sinaia peles detail zetel

Als we buiten zijn is er volop zon. Tijd voor een drankje. Uit het bos komt een jonge vos, die niet mensenschuw is en poseert.

sinaia peles tijd voor een happy moment                                                       sinaia peles een jonge vos

We willen met een taxi naar onze huifkar die verderop staat in het dorp Busenite. Wim vraagt wat het kost om ons naar camping Aviator te brengen. De chauffeur heeft er nooit van gehoord, maar Google Maps helpt. Dat is vanaf hier zeven kilometer op basis van Google Maps, zegt Wim. ‘Nee, acht’. Ok, dan is het acht. Wat kost het dan? ‘70 Lei’. Wim: 70 Lei? Dat klopt niet. ‘Ja, 70 Lei.’ Maar op je auto staat dat het per kilometer 4,99 Lei kost. Dat is 8 x 5= 40 Lei. ‘Nee, 70 Lei. Ik bel andere taxi voor U.’ Niks daarvan zegt Wim, dan zoeken wij zelf een taxi. De chauffeur stapt in en rijdt weg met één klant. ‘Het hadden er drie kunnen zijn’ zegt Liesbeth. We lopen terug naar het centrum van Sinaia en vinden daar een taxi van dezelfde firma die ons voor 25 Lei bij de camping brengt. Het tarief was 3,50 Lei/km. Jaja, zo gaat dat in een toeristisch gebied. We kunnen misschien de burgemeester van Sinaia een advies geven. Helaas is Florin niet meer in de buurt.

1. Jessy:
    9 juli 2023
    Wat een rijkdom en wat een prachtige foto’s.
  2. Hanneke:
    9 juli 2023
    Wat een pracht en praal toch in die 19de eeuw! Kunnen we ons nu niet veel meer bij voorstellen ( behalve dan in paleizen van akelige heersers).
    Ik heb toch de indruk dat jullie meer van de echte bergen en van de woestijn in Noord Afrika zijn dan van opzet Europa, hoe veel mooie plekken er ook zijn. Nog veel reisplezier ,
  3. Wim en Liesbeth Wessels:
    9 juli 2023
    Helemaal goed ingeschat Hanneke. Ons hart ligt inderdaad in de bergen en 's winters in Marokko.
  4. Jo Huijsman:
    9 juli 2023
    Op eigen terras met 33 graden reis ik met jullie mee en zie de meest mooie dingen en leer weer heel veel.
  5. Thijs:
    9 juli 2023
    Wel heel typisch berg weer ;)
  6. Joke van de Kracht:
    9 juli 2023
    Ik ben erg onder de indruk van al het ´ambachtelijke´. Het houtsnijwerk, de tappisseriën, het glas in lood, het borduurwerk her en der, het orgel/ de muziekkamer, het keramiek. Allemaal handwerk, uren, vele uren werk zit daarin. En mooi!
    De natuur is voor mij altijd uniek genieten! Dat kan ver weg, maar ook dichtbij. Ja toch Liesbeth!!
  7. Ellen en Rien lodder:
    10 juli 2023
    We genieten weer mee! Wat weer een prachtige foto's
  8. Lotus Mellow:
    11 juli 2023
    Peles, our beautiful castle! Indeed Perla Carpatilor! We miss you and we wish you wonderful travels. It is always a pleasure to read your stories.