Russische beer op tafel

30 juni 2019 - Petrozavodsk, Rusland

Wie kent niet de berenhap? Volgens wiki: “een in plakken gesneden gehaktbal aan een satéprikker met daartussen een aantal uienringen. Soms wordt er naast ui ook gebruikgemaakt van ananas of paprika. Deze worden gefrituurd en in noordelijke delen van Nederland geserveerd met pindasaus.” Wij hebben vandaag een echte berenhap geproefd, met puur Russisch berenvlees. Dat is andere kost.

We komen terug op de camping waar ze  een ‘foodtruck’ hebben staan. Dat wil zeggen een grote groene aanhangwagenbak, compleet ingericht met grote kookpitten, waarin de vrouw van de eigenaar op verzoek kookt voor gasten en groepen. Niet geschikt voor een bezoek van de Keuringsdienst van Waren, maar wie maalt daarom in Petrozavodsk!

20190628_135138

Wim vraagt wat er vandaag gekookt zou kunnen worden. Er moet worden overlegd. Naar later blijkt omdat de kokkin is opgenomen in het ziekenhuis. Het lijkt niets ernstigs. Wat kunnen jullie dan koken? De baas wordt geroepen. Een beer van een kerel komt erbij. Spreekt een paar woorden over de grens, maar voornamelijk Karelisch Russisch. ‘Lusten jullie beer?”. Geen idee is ons antwoord, we hebben het nooit gegeten. Met de baas wordt overlegd. Hij pakt zijn mobiel en laat een foto van een grote zwarte beer zien. ‘Pang, pang.’ Hij heeft dus een beer geschoten. ‘Bij Murmansk’. Vol trots toont hij een foto van de grote berenklauw die hij vast heeft. De mevrouw van de receptie Julia, vraagt wat we erbij zouden willen: pasta of pancakes met beer? Gevulde pancakes blijkt de specialiteit van de berendoder. We laten de beslissing aan hem over.

Anderhalf uur later kunnen we aan tafel. Voor ieder: drie gevulde pannenkoeken, een gemengde salade, bruine bonen in een Russische mix en een romige saus.

20190630_183921 20190630_184307

Om te laten zien wat ook gekund had is er ook een bord met pasta en een kleine berentartaar. We snijden de pannenkoek open, die van binnen gevuld is met gemalen en aangebraden berenvlees. Het smaakt heerlijk. Het vlees lijkt qua smaak het meest op biefstuk tartaar. Dat blijkt helemaal  als we de kleine berentartaar proeven. We kunnen niet zeggen dat het een exclusieve smaak heeft, maar het is wel bijzonder goed van smaak. En goed bereid. De kok komt vragen hoe het is. ‘Excellent.’ Hij glundert. Als we bij de receptie gaan afrekenen is het totaalbedrag voor twee personen voor  deze heerlijke en voedzame maaltijd 600 roebel, oftewel € 8.00. Geen geld voor een echte dubbele berenhap.

1. Ellen en Rien lodder:
    30 juni 2019
    Ha ha ,het water loopt ons in de mond ,je maakt wat mee als je op reis bent.
    Super leuk om mee te maken en te lezen.
  2. Hanneke:
    30 juni 2019
    We genieten van jullie verhalen. Spannend en interessant! Zo krijgen wij, thuisblijvers toch wat van Rusland mee.
  3. Thijs:
    30 juni 2019
    Nooit gedacht dat jullie nog eens zouden snacken met een berenhap :) zolang er maar geen berenlucht aan zit #porkmeat
  4. Jo Huijsman:
    1 juli 2019
    Weer een nieuwe ervaring op een reis vol met ervaringen.
  5. Chantal:
    1 juli 2019
    Wim en Lies on tour...met een berehap...😉🙉
  6. Elly:
    1 juli 2019
    Wederom genoten van jullie verhaal wacht vol spanning de volgende weer af.

Groet,
    Elly
  7. Jeanette de Vries:
    1 juli 2019
    Weer zo'n leuke ervaring. Het ziet er ook op de foto lekker uit.
  8. Anne:
    24 juli 2019
    Liesbeth en Wim, jullie zijn echt op reis. Wederom een beleving.