добро пожаловать (= welkom) bij ons nieuwe reisverhaal

5 juni 2019 - Vragender, Nederland

Wij gaan o.a. naar Rusland.

Onze volgende reis wordt een driemaandse tour. We beginnen in Polen, verkennen de Baltische Staten, doen het noordwestelijk deel van Rusland, misschien stukje Finland en Noorwegen. De voorbereidingen zijn in volle gang. Daar komt veel bij kijken om alles voor Rusland geregeld te krijgen. Dat willen we graag delen.

Ons aanvankelijk plan is om alleen Sint Petersburg te doen, daarna door Finland naar Kirkenes in Noorwegen en vandaar een korte uitstap naar Moermansk in Rusland. We treffen op een presentatie voor een van onze volgende reisdoelen twee Belgische stellen, die door Rusland naar Moermansk zijn gereden en gebruik hebben gemaakt van een Russisch reisbureau opgericht door een Nederlander: http://www.kolatravel.com .  Kola is het toendragebied in het noordwestelijke deel van Rusland. We ontdekken dat de reis door Russisch Karelia bijzonder boeiend is, vanwege de historie (vroeger Fins gebied),  prachtige Werelderfgoedplaatsen (w.o. een Kizhi (monumentale houten gebouwen), Solovetski (voormalig Goelagkamp) en een afwisselend merengebied. Met als toetje de toendra's in het noordwesten.  De keus voor Kola Travel is snel gemaakt. En daarmee valt Finland af, waar we  in 1974 al een groot deel van het merengebied per fiets hebben gedaan.

Voor Rusland heb je een visum nodig. Je moet een Russische uitnodiging hebben inclusief een globale reisroute. Daar kan Kola Travel voor zorgen. We boeken via hen een camping in Sint Petersburg en verder gaan we op de bonnefooi door Karelia trekken. Van Kola Travel krijgen we een handzaam online ‘roadbook’ met veel links en informatie voor onderweg, inclusief coördinaten voor verblijfplekken. Allemaal top, een aanrader.

De auto moet verzekerd zijn. Aan de grens kun je een Russische WA verzekering afsluiten, maar dat vonden we geen goede optie. Wij willen een uitgebreide verzekering, inclusief repatriëring indien nodig en geldige groene kaart.  Bij Ohra is dat niet mogelijk, maar het blijkt dat o.a. Univé een all- risk verzekering heeft met groene kaart voor (naar men zegt heel)  Rusland. En zonder extra kosten.

Voor de visumaanvraag maak je gebruik van een online visumformulier. Daar moet een pasfoto op, die aan speciale voorwaarden voldoet. De gangbare pasfoto voor rijbewijs en paspoort mag niet. We hebben gekozen voor een zogenaamd ‘single entry’ toeristenvisum voor maximaal 30 dagen met gebruik van eigen auto (auto-toerism). Dit betekent extra verklaringen en kopieën. Hetzelfde geldt voor de zogenaamde buitenlandverklaring dat we tegen ziektekosten verzekerd zijn.

Wij hebben alles in orde, denken we. Via de ANWB kan het visum worden aangevraagd bij de Visumcentrale in Den Haag, die het regelt bij het Consulaat. Dat scheelt twee ritten naar Den Haag. We dienen het tijdig in, de verwerkingstijd is 8 werkdagen. Dus moet ons gepland vertrek op 8 juni makkelijk haalbaar zijn. Op 29 mei horen we dat het erg druk is met aanvragen. De geplande datum van 4 juni afhalen wordt verzet naar 7 juni. Geen probleem. Eventueel krijgen we de visa per koerier thuis. Goede service, zeggen we tegen elkaar.

Op 5 juni komt er een telefoontje van de Visumcentrale dat volgens een consulaire medewerker onze reisorganisatie niet bestaat. Of wij maar willen aangeven dat Koala Travel echt bestaat. Op alle papieren staat duidelijk dat het Kola Travel is. De medewerker van Visumcentrale meldt dat de aanvraag – zoals gebruikelijk bij drukte- behandeld wordt door het Russisch Consulaat in Antwerpen. Wim belt met Kola Travel in Monchegorsk. Directeur Frank de Wit is perplex en woedend: wij betalen per jaar een hoge bijdrage om geregistreerd te zijn. Hij zal het regelen met Visumcentrale en zo nodig Consulaat. Klasse. Maar voor ons tikt de tijd.

Het zal toch niet zo zijn, dat een Belgische medewerker de documenten niet goed gelezen heeft. Dat men in Antwerpen denkt dat koala’s in de toendra kunnen leven waar geen bamboe groeit. In dat geval is het  in onze ogen een -wat minder geslaagde- Belgenmop. We houden jullie op de hoogte. Het is een leerzaam avontuur. En een goede geduld- en vingeroefening voor een volgend reisdoel (in 2021?):  Rusland Aziatisch deel, Mongolië, zijderoute.

продолжение следует (=wordt vervolgd)

1. Ellen en Rien lodder:
    5 juni 2019
    Veel plezier ,wij als reizigers volgen jullie heel graag ,deze landen staan ook nog op ons lijstje
  2. Ria Olijslager:
    5 juni 2019
    Jullie hebben in het verleden meerdere obstakels overwonnen; dit gaat ook lukken! Succes!
  3. Rob en Kitty:
    5 juni 2019
    Wij hopen dat alles in orde komt en wensen jullie een heel fijne vakantie,
    ondertussen kunnen wij weer lekker
    meereizen!
  4. Els Mommers:
    5 juni 2019
    Heel veel plezier. Ook wij kennen de problemen met de Russische ambassade, maar het is op het laatste moment toen toch goedgekomen. Succes dus en geniet alvast van de voorpret van een prachtige reis (lijkt me).
  5. Wilma:
    Heel veel plezier
  6. Jeanette de Vries:
    5 juni 2019
    Ik volg jullie volgend reisavontuur ook weer met heel veel plezier. Ik duim dat alles op tijd in orde is.
  7. Joke Bouwman:
    5 juni 2019
    Heel veel plezier, en veilige kilometers..
    Leuk jullie reisbelevingen weer te lezen!!
  8. Thijs:
    5 juni 2019
    Nog even wachten dus... Duimen dat de koerier snel voor de deur staat! Wij kunnen iig ook niet wachten op jullie verhalen en foto's!
  9. Hans Prince:
    goede reis!
  10. Jan Dirk Focker Focker:
    5 juni 2019
    Als altijd ijn wij stinkend jaloers op jullie avonturen. Veel succes ermee!
    Vrgr Thea en Jan Dirk
  11. Marjon Hoftijzer-Boer:
    6 juni 2019
    Veel veilige kilometers en ik hoop dat jullie snel kunnen gaan reizen.
    Fijn dat we weer mee mogen genieten met jullie belevenissen.
  12. Wim&Herma:
    6 juni 2019
    Wim en Liesbeth, dat zal vast weer een mooie bijzondere reis worden. We wensen jullie vele veilige km en veel reisplezier. We gaan jullie zeker volgen.
    Groetjes,
    Wim&Herma
  13. Jo Huijsman:
    6 juni 2019
    Ik verheug mij op jullie reisverslagen en zo reis ik een beetje mee. Het is een uitdaging en ik wens jullie een hele fijne reis en bovenal een behouden thuiskomst.
  14. Hanneke:
    6 juni 2019
    We hopen dat er niet nog meer onverwachte Russische beren op jullie weg opduiken. Goede reis en sterkte en geduld met alle "paarse krokodillen" of beter "paarse beren"
  15. GiMeFlDa:
    6 juni 2019
    😂 dat begint alweer goed. 🤞🏻🤞🏻 We duimen dat het visum snel komt en de rest van jullie reisplannen gewoon door kan gaan.
  16. Anne:
    12 juni 2019
    Liesbeth en Wim een mooie en veilige reis met, visum voor Russia gewenst. Met groet, Anne