in de geest van solomon

12 juli 2023 - Brasov, Roemenië

Roemenië is het land van mythen, legenden en spiritualiteit. Ver voor de Christelijke jaartellingen werden in de Balkan al  mythische en spirituele verhalen doorgegeven. Vaak is er sprake van een reële  werkelijkheid waaraan een spirituele verklaring wordt verbonden. Brasov staat er o.a. om bekend. Vandaag zullen we  daarmee kennis maken.

Tijdens onze afsluitmaaltijd bij Panorama kregen we niet alleen goede adviezen voor de menukeuze. De goed Engels sprekende Roemeense blijkt ook bijzondere gaven te hebben. Ze is healer van beroep en kan ook op afstand genezen. Ze vertelt dat we op weg naar Brasov, 5 kilometer vanaf de camping, een speciale grot niet mogen missen. Aan de grot worden speciale krachten toegekend. Wie er in is krijgt een ‘reiniging’ en zal daarna meer energie hebben. Het is belangrijk in de grot aan de wanden het neerstromend water te ‘voelen’. De weg erheen is prachtig. We rijden tussen hoge rotsen door, naast ons het water  van een bergbeek en een passage, waar verkeer op elkaar moet wachten.

wachten op elkaar    tussen het groen   rotskloof bij grot      ingang grot

De grot, Domboviciora Cave, ligt 4 kilometer de vallei in en ongeveer 5 meter boven de weg. We zijn verrast. Het is een echte druipsteengrot, die nog volledig ‘werkt’.  Water sijpelt langs de wanden en hangt aan de druipsteenvormen, stalactieten.  Het gesteente heeft door de inwerking van het kalkhoudend water verschillende kleuren. Bij de grot is een verklaring voor wat we kunnen zien: luipaardvel, bot van een beer, een altaarsteen, Chinese karakters, schoenafdrukken, organen. Wij ontdekken het niet op een aantal botten na. Maar van binnen is het prachtig. We lopen door verlichte grotgangen dieper de grot in. Tot we stuiten op een hek omdat daar de doorgang te smal wordt. We hebben de rots, volgens het advies, aangeraakt en het water voelen stromen.

brug   20230710_111955        alle kleuren   wit bruin groen grijs

DSC05221    DSC05219     DSC05215    DSC05222   bukken

DSC05211     druppels aan plafond    luipaardvel     botten

We rijden de route naar Brasov omgekeerd aan de heenreis met veel  haarspeldbochten om bij de pasovergang te komen. Het dal waaruit we vertrokken bij Rucar ligt diep onder ons.

dal vanaf de pas     DSC05225    dalzicht vanaf camping      wie heeft voorrang

We komen opnieuw door Bran waar het al weer druk is. Ons tweede reisdoel zijn de rotsen van Solomon (Salomo). Wij denken dat ze genoemd zijn naar de Bijbelse koning, maar in Brasov regeerde ongeveer in 1400 na Christus een Hongaarse koning   Solomon.

In Brasov zien we voor het eerst  een volledig intacte oude stad. Brasov werd tijdens het regime van Ceaucescu omgedoopt tot Stalinstad. Op de heuvels werden grote oppervlakten bomen gekapt om de naam Stalin te tonen. Na Timisoara was Brasov in 1989 de tweede stad die in opstand kwam, nog voor Boekarest. Bij de eerste opstand in 1987 werden de dossiers van Securitate in het riool gegooid. De sloophamer van Ceaucescu heeft hier gelukkig niet ‘toegeslagen’.  Veelkleurige huizen, kronkelende straten met deels éénrichtingverkeer omdat anders het verkeer elkaar niet kan passeren. Wij rijden met onze huifkar vast in één van de smalste doodlopende straatjes. Midden in Brasov staat de Zwarte Kerk. De kerk heeft die naam gekregen na een brand, toen de restanten zwartgeblakerd waren. In het centrum van Brasov ligt een hoge berg, Tampa.

de zwarte kerk brasov    brasov centrum intact    brasov cenrum met tampa berg en kasteel op achergrond      brasov alles nog kleinschalig    brasov intacte oude sfeer    brasov woning met toren

brasov  nauw     brasov we kunnen niet verder

Over het ontstaan van Brasov is een mythe: in een grot leefde een draak, een schurk waar iedereen bang voor was. De draak doodde kinderen. De draak hield ook van koeien en schapen. De mensen waren teneinde raad en probeerden de draak te vangen, maar dat lukte niet. Een slager kwam op een idee. Hij had een koeienhuid, die hij vulde met kalksteen en dichtnaaide. De gevulde koe werd  op de plek gelegd waar de draak altijd water kwam drinken. De draak at de koe op en dronk daarna water. De kalksteen zette door het water uit, zodat de buik van de draak openbarstte. Het leek net of de draak in slaap gevallen was, in de vorm van de berg Tampa. (Ons Roodkapje sprookje lijkt een variant.)

Een ander kort verhaal: De berg ligt middenin Brasov. Generatie op generatie werd doorverteld dat onder de berg Tampa een groot meer is. Misschien is het wel een zee, zeiden sommigen. Het zou handig zijn om door de berg een tunnel te maken, maar men ging ervan uit dat men dan het meer of de zee zou lekprikken. Niemand durfde het aan.  Tot op de dag van vandaag is er ‘daarom’ geen tunnel in de berg Tampa.

Koning Solomon moest vluchten voor vijanden. Hij ging het bos in bij wat nu Brasov is en hing zijn kroon op een boomstam. De vijanden zouden zo misleid zijn, want zonder kroon was hij niet herkenbaar.  Hij overleefde de achtervolging. Veel jaren later vond een boer de kroon en op die plek is de stad Brasov gesticht.  Daarom is het wapen  van Brasov een kroon op een boomstronk met 13 wortels (de deelgemeenten). Een ander verhaal is dat koning Solomon met zijn paard over de twee rotsen sprong en dat zijn achtervolgers in de afgrond vielen.

Bij de rotsen van Solomon  worden jaarlijks op de eerste zondag na Paaszondag, bekend als Thomaszondag, knotsen naar boven gegooid en wordt door de stadsraad (Juni) de Klim en Afdaling naar de Solomon rotsen gevierd.

de Afdaling van Solomon     brasov Juni monument verzetstrijders     rotsen solomon en volksfeest terrein met podium    Rotsen van Solomon  sprong over deze kloof     Rots van Solomon bij de beek   rotsen solomon picknick

rots van solomon juni plaquette 1877 1977

De metalen strijdknots staat symbool als het wapen van  boeren die geen zwaard konden betalen. In de Romeinse tijd was de knots van hout.   De plek waar de jaarlijkse ceremonie plaats vindt bij de rotsen, aan de voet waarvan een beekje stroomt, wordt als magisch omschreven. Wij liepen er rond en beklommen een klein stukje Solomon. Een groep padvinders marcheert in gelid, klaar voor de Afdaling. Het gebied is ingericht voor buitenwandelingen, ontspanning, picknicken of het beklimmen van de rotskloven. En voor de jaarlijkse Juni-ceremonie met een natuurlijk toneelplateau. Een prachtige entourage voor een volksfeest. Wie daar niet gelooft in magie ………

1. Wilfried:
    12 juli 2023
    Gaaf, dank voor het leuke stukje.
  2. Joke van de Kracht:
    12 juli 2023
    Leuk al die magie!
  3. Jo Huijsman:
    13 juli 2023
    En jullie hebben nu natuurlijk extra energie 😉
  4. Marijke Maris-Baan:
    13 juli 2023