Operatie Tango

25 februari 2020 - Dakhla, Marokko

Thijs is met een pretpakket vol onderdelen onderweg. ‘Op de tussenstop in Casablanca geen problemen’, lezen we in de app. Wij zitten te wachten in de hal van luchthaven Dakhla. De vlucht landt om 00.45 en het toestel zit vol; veel toeristen en ook veel Marokkanen. De toeristen zijn voornamelijk kitesurfers, die met hun surfuitrusting allemaal door de scan moeten. Als het rode lampje brandt moet de bagage open. De douanier doet dat plichtsgetrouw bij de eerste 5 rode lampjes. Er staat een lange wachtrij voor de scanner. Het is inmiddels bijna half 2.  Thijs is nog niet aan de beurt. Vanaf het moment dat het dringen wordt bij de scanner wordt het rode lampje genegeerd. Ook bij Thijs brandt het lampje. Hij kan doorlopen zonder verdere controle. Voor de douaneman is het kennelijk zijn laatste dienst.  Wij gaan naar het hotel.  De koffer is goed en met zorg gevuld.  Operatie Tango is geslaagd.

Tango pretpakket             Operatie Tango geslaagd

Op zondag willen we Thijs een idee geven van het woestijngebeuren. We gaan met een 4x4 naar Imlili, waar tussen  zandduinen een groot aantal natuurlijke meertjes is ontstaan. In de meertjes zwemmen vissen en onze gids weet te vertellen dat het water onderaards met elkaar verbonden is. Ondanks een verbod de vissen te verstoren zit iedereen met de voeten in het water. De vissen reinigen je voeten, zegt de gids. Maar kennelijk hebben de vissen vandaag geen trek. Een ‘must’ vlakbij  Imlili  is een rotspartij  Puerto Rico. Er staat een wachttoren uit de Spaanse tijd. Die ‘Spaanse tijd’ is feitelijk nog redelijk recent, want tot 1975 was Dakhla de Spaanse hoofdstad van de zogenaamde Spaanse Sahara waar ook de Canarische Eilanden deel van uit maakten.  Marokko heeft het land bezet en geannexeerd, de verzetsgroep Polisario vindt haar wortels in deze machtsuitoefening.

welke muziek is dat         voetwassing          Thijs in de Sahara      LiTh in de Sahara

Uitkijk        wachtposten           WiLi op Puerto Rico           baai Puerto Rico

Puerto Rico baai          Puerto Rico           Steile Atlantische kust

In de Baai van Dakhla ligt, omgeven door water, een wit zandduin, Dragon Eiland. Met een duin in Brazilië de twee enige echt witte duinen, vertelt de gids.  We geloven hem op zijn woord. Bij eb kunnen we er heen lopen. Wadlopen in Marokko met lauwwarm water aan je voeten,  wie had dat gedacht. We sluiten het af met een Thé Maroccain op het wad. Over 6 uur staat hier 1,5m water.

op het wad          wadlopen           het wad

baai dragon eiland             de staart van de draak           thé maroccain

Na een spectaculaire steile duinafdaling (video door geschommel helaas niet gelukt)  met de 4x4 rijden we over het ‘wad’. Een bijzondere ervaring. Maar het meest bijzonder is een warm water bron, ‘Asnaa’. Water van 38 graden komt permanent met grote druk naar boven. Het stinkt ook een beetje naar zwavel. Dat weerhoudt veel mensen er niet van onder de warme waterstraal  een exclusieve watermassage te ondergaan. Het is goed voor je huid en goed voor de luchtwegen, staat in het Arabisch te lezen. Over 3 jaar is er een zwembad bij, vertelt de gids. ‘Dat kan ook over 7 jaar zijn’ zeggen we tegen elkaar.

't is echt warm         asnaa bron

We sluiten af bij een restaurant dat aan de baai ligt. Er is  een grote visschotel gegrilld voor 5 personen. Het ziet er heerlijk uit en smaakt voortreffelijk. Wij eten ‘netjes’ met een vork, maar gids en chauffeur pakken met hun rechterhand de vis samen met een stukje brood van de schaal.  De Marokkaanse manier.

gegrillde vis

’s Avonds lopen we over de boulevard en langs de souk kramen. Het is er tot laat in de avond gezellig druk. De foto's zijn van overdag.

souk schattig         wie de schoen past                                           nee, nee, geen foto         soukt u maar uit

Maandagmorgen zijn we bij de garage. We pakken de onderdelen uit. De chef de garage lacht blij. Maar hij is helemaal opgetogen als we een rolstokje met zuignappen uitpakken. Dat is om de kleppen te polijsten en de chef weet precies hoe het werkt. Hij ‘pakt het af’. Wij zeggen tegen elkaar: dit is duidelijk een verrassing voor hem. Hij straalt helemaal.  De monteur gaat direct aan het werk. Bij het doosje met kopbouten  zegt de chef: ‘niet nodig. Neem maar mee terug‘. We laten het gebeuren, maar achter zijn rug gaat Wim naar de monteur en laat die de nieuwe kopbouten zien. ‘Komt in orde’, zegt de monteur.

Het werk kan beginnen

We lopen terug langs de plaatselijke vleeshallen. Uiteraard moeten we dat even inspecteren. 's Middags willen naar het vissersdorp Lassarga  gaan, want ook dat is een speciale belevenis.  We proberen een taxi te regelen, maar niemand wil die rit maken. Achteraf is het maar goed dat het niet door kon gaan. Want vanaf ongeveer 2 uur steekt de wind op. De lucht gaat betrekken. Het is geen mist, maar je hebt heel weinig zicht. Er waait een harde wind, die  over gaat in stormachtig met zware golfslag op de kust. Het blijken de sporen van een zandstorm, waarbij voor Dakhla over zee het meeste zand is ‘gefilterd’. Maar als we eind van de middag bij onze  auto terug komen zien we toch een duidelijke poederlaag zand. Op Tenerife landen er geen vliegtuigen. En we lezen dat in Nouakchott de zwaarste zandstorm sinds jaren actief  is geweest. Die middag en avond zijn in Dakhla alle activiteiten op de boulevard en bij de souk afgelast.

kamelenbout                  dit is 'mééé'                    zandstorm nouakchott

Thijs gaat vandaag -dinsdag- weer terug naar Nederland. De monteur heeft het motorblok  in elkaar gezet Wij kunnen bijna niet wachten tot donderdag, als volgens zeggen, de auto klaar is.

1. GiMeFlDa:
    25 februari 2020
    Mooie foto’s jullie zo met z’n drieen in Marokko. Op de foto’s is zichtbaar dat er weer even ruimte is om te genieten. Fijn. 😘En we tellen mee af tot aan donderdag🍀🤞🏻
  2. Maria Teeuwe-Holtslag:
    25 februari 2020
    Hoeratje voor Thijs. Wat gewéldig dat alles goed is aangekomen.
    Wij duimen met jullie mee dat donderdag dat huif-karretje weer kan rijden.
    Lieve groet.
  3. Nienke:
    25 februari 2020
    Wat een kadootje zo’n zoon en om zo samen nog een oaar dagen op te kunnen trekken, een geluk bij een ongeluk. Nu hopen op de glorieuze finale, zodat jullie weer fijn verder kunnen trekken zonder zorgen!
  4. Hilda:
    26 februari 2020
    Ach wat fijn, die gelukkige gezichten! Heerlijke dagen. Nou, nog even. Dan kunnen jullie weer door!
  5. Marjo:
    26 februari 2020
    Succes verder en een goede reis.
  6. Jeanette de Vries:
    Spannend!!!
  7. Chantal:
    26 februari 2020
    Heerlijk deze foto s..ziet er hoopvol uit.....AKG..nogmaals..🌷🌷👍👍
  8. Antoinette:
    26 februari 2020
    De hopelijk goede afloop is in zicht! Toch ook een cadeautje samen met zoon een stukje optrekken.
  9. Rob en Kitty:
    26 februari 2020
    Grote opluchting dat we jullie zo zien genieten met elkaar! Duimen voor de goede afloop morgen 🤞
  10. Karin:
    26 februari 2020
    Deel 1 van de missie geslaagd. Wat zullen jullie blij geweest zijn om Thijs door de douane te zien komen. Zichtbaar opgeluchte, blije foto's . Mooi (lees bewonderenswaardig ;-) dat jullie onder deze omstandigheden nog steeds de schoonheid van het land zien.
    We duimen voor donderdag!
  11. Jo Huijsman:
    26 februari 2020
    een dubbel cadeau; Thijs en de onderdelen!
  12. Klaske:
    26 februari 2020
    Wat geweldig dat Thijs met die kostbare koffer goed is aangekomen en even samen met jullie was. Prachtige foto's van het samen zijn.
    Voor jullie nu hopelijk de oplossing in zicht.
    Ik denk aan jullie, kanjers!
  13. Jenny Stolk:
    26 februari 2020
    Wat een kanjer om het even te komen brengen. Nu duim ik met jullie mee dat t morgen allemaal werkt. We houden er vertrouwen in. Goede reis verder.
  14. Anja:
    26 februari 2020
    Hele mooie foto’s, samen kunnen genieten. Veel succes morgen🤞🏼💋
  15. Gerrie:
    26 februari 2020
    Volgens Cruijf heeft elk nadeel ook een voordeel. In jullie geval even met z n drieën genieten. Ik zal morgen voor je duimen dat hij weer gaat rijden .
  16. Ria Olijslager:
    27 februari 2020
    Vandaag is het donderdag! Hopelijk gaat alles volgens wens.
    Jullie buiten de dagen uit om ook samen nog te genieten / heel knap, even de knop omzetten. Benieuwd hoe het verder gaat! hartelijke groet...
  17. Dirk batenburg:
    27 februari 2020
    ja.ja de kinderen zijn op z,n moment goud waard.
  18. Bep van den Bosch:
    27 februari 2020
    Geweldig dat het onderdeel is aangekomen met Thijs, en fijn dat jullie nog met zijn drieën hebben genoten, prachtige foto’s. Succes met de reis verder. 😀