klepper de klep

12 februari 2020 - Dakhla, Marokko

Update 2

Nadat we te horen hebben gekregen dat 1 onderdeel mist lijkt de gang er uit bij de garage. Ze kunnen ook even niets. Het onderdeel is niet te vinden in Casablanca en Agadir. Het gaat om de klep in het cilinderblok en die is essentieel. Zonder klep kan de reparatie niet beginnen. SOS laat ons weten dat we bij terugkeer in Nederland onze verblijfkosten kunnen declareren. Tot 10 dagen.

Wim neemt contact op met Youssef. Die wil helpen, als we goede foto’s van de klep met zo mogelijk nummer, diameter en lengte kunnen sturen. In de garage is de klep niet meer te vinden. Logisch die ligt bij de chef in de auto en de chef is op zoek. Wim maakt een foto van het cilinderblok waarin de klep ontbreekt

Cilinderblok

Ondertussen bedenken we een aantal alternatieven. René die we op de camping in Merzouga ontmoet hebben is een Toyota handelaar en kenner. Hij heeft ook in Marokko gehandeld. Toni, de vrachtwagenchauffeur die ook veel van motoren weet. Onze eigen garage Arno Dieker. En onze vrienden Jiska en Pim die rond midden februari bezoek uit Nederland krijgen in Agadir.  We zetten een aantal dingen in werking.

Van René krijgen we een adres van een garage  in Agadir, die ‘vrijwel  zeker een klep voor ons moet kunnen vinden’.  Mecanos Agadir 4x4-mag.  De gegevens sturen we door naar Youssef en we laten ze aan onze chef de garage zien. Youssef wil er mee aan de slag als hij gegevens krijgt. Bij de garage laten we de naam van de garage in Agadir zien, maar dat wordt weg gewuifd. Niks in Agadir, niks in Casa. We krijgen van Youssef het verzoek het onderdeel op te sturen.

Wim gaat tussen de middag naar de garage. De chef is er niet, er wordt een auto opgehaald. Als hij terug is heeft Wim in de garage met een vriendelijke man gesproken, die met Youssef wil bellen. De chef komt terug en spreekt ook met Youssef. Zelfs in het Arabisch kan Wim volgen dat het een pittig gesprek is. Nu is ineens in Fez, Meknes, Marrakech, Casa, Agadir, Tanger niks te vinden. En het lijkt erop dat de chef boos is. Na het telefoontje volgt een verhit gesprek met de man die voor ons belde. De chef is kennelijk niet van plan de klep op te sturen. Als Wim vraagt wat het resultaat van de discussie is,  is de chef snel in de auto. De vriendelijke man zegt: op zoek naar een klep. Youssef laat in het midden wat er besproken is. Hij vraagt opnieuw de klep op te sturen. Het schiet zo niet op.

Het is duidelijk dat onderdelen vinden in Marokko heel anders gaat dan in West Europa. Je zoekt hier niet in een databank of op internet. Maar je bezoekt of belt met een aantal garages waarvan je denkt dat ze onderdelen hebben. Je legt daar de vraag neer als ze het niet hebben. En zij gaan ook weer op zoek. Op deze manier ontstaat er een soort spinnenweb van contacten, waarbij de vrager nog steeds in het centrum van het web zit. In dat systeem geef je geen klep aan een ander. Een andere cultuur, een totaal andere handelspraktijk. En vrijwel zeker pikt ook de uiteindelijke leverancier een graantje mee.  Duidelijk is dat onze klep in Marokko een ‘schaars’ artikel is.  Er rijden geen of weinig auto’s van dit type VVT-I in Marokko.

Als de klep in Marokko bijna niet te vinden is, moeten we terug naar eigen land. Daar rijden meer Toyota’s van dit type. Wim schrijft een mail naar onze garage om in ieder geval uit te zoeken of een klep in Nederland te vinden is. Hoe die dan weer in Marokko komt, gaan we ook mee aan de slag.

De maat nemen                               Doorsnee

Liesbeth heeft met Jiska gechat en gevraagd:  Is het mogelijk dat jullie kennissen voor ons een onderdeel uit Nederland meenemen voor de reparatie. Het gaat om een klep van 16x3 cm. Een klein pakket dus. We horen dat volgens plan de kennissen 20 of 21 februari naar Agadir komen. Dan zou daar met de bus het pakket kunnen worden opgehaald. Er gaat dagelijks een bus richting Agadir vanuit Dakhla. Als we met onze garage een klep geregeld krijgen, zou het mogelijk zijn met behulp van een koerier de klep bij de kennissen te krijgen. Het zou betekenen dat we nog minstens 14 dagen in de wacht zitten, maar het is een alternatief.  Nadeel is dat zodra de chef hier weet dat wij het onderdeel uit Nederland krijgen hier alle actie stopt. Van René krijgen we nog een adres van een grote onderdelenhandelaar in Nederland: Tonie van Deyne.

Na de moeizame discussie tussen Youssef en de chef stuurt Wim nog een extra bericht naar onze garage om het onderdelen nummer door te geven. Met onze kenteken chassiscode en het onderdeelnummer kan Youssef misschien voor ons zoeken, zonder dat hij het onderdeel heeft.

Als we om 5 uur bij de auto komen om te gaan koken, ligt de chef te rusten op de bank in de garage. Hij is direct anders gestemd dan vanmiddag. ‘Het onderdeel gaat naar Laâyoune’. Er wordt gezocht naar iemand die naar Laâyoune gaat en het mee kan nemen. Dat is goed nieuws. Youssef is positief gestemd over het vinden van het onderdeel. We hopen dat het werkt.  Wim maakt extra foto’s van het klep onderdeel.

We koken bij de huifkar onder de klep en hebben een smakelijke maaltijd vermengd met een penetrante benzinegeur.

We koken met de 'klep' open                        We eten in de huifkar

Voor het hotel staat een Nederlandse Toyota 4x4 Landcruiser. De Nederlander is in het hotel. We grijpen alles aan. Daar gaan we aankloppen. De man gaat morgen naar het noorden, maar kiest helaas een andere route. Hij gaat met zijn 4x4 over het strand. Hij komt dus niet in Laâyoune. Jammer.

1. Anja:
    12 februari 2020
    Pff...wat moeten jullie veel moeite doen. Hoop dat er snel duidelijkheid is of de klep bij jullie komt en de reparatie kan beginnen. Sterkte 🥰💋
  2. Ina:
    12 februari 2020
    Jeetje wat een toestand allemaal. Maar er zit weer wat schot in zo te lezen. Moed houden maar weer. Xxx Ina
  3. Maria Teeuwe-Holtslag:
    12 februari 2020
    Wat zijn jullie toch moedig!
    Dat doorzetten zal vast beloond gaan worden.
    Hou vol.
    Lieve groet.
  4. Nienke:
    13 februari 2020
    Ooit, ooit wordt dit een van de verhalen waar je om kunt lachen. Respect voor jullie daar in zo’n andere wereld met andere mores! Hoop dat de oplossing zich morgen aandient!
  5. Ria Olijslager:
    13 februari 2020
    Hoop dat er spoedig een oplossing komt en ja, als je geen netwerk hebt kom je nergens!Een deel van de kosten wordt in elk geval vergoed, maar niettemin...wat een pech!Houdt moed!
  6. Hilda:
    13 februari 2020
    Ik ben onder de indruk van
    1: jullie veerkracht. Dat wil niet zeggen dat je niet moedeloos kunt zijn.
    2: jullie creativiteit waar het gaat om vinden van oplossingen. Dat wil niet zeggen dat je soms niet meer weet hoe verder
    3: jullie organisatievermogen
    4: jullie geduld. Ik weet niet of ik in de garage daar mijzelf zou kunnen beheersen.

Ik weet dat je niet anders kunt en wel moet werken met de mogelijkheden die er zijn. Maar allemachtig wat werken jullie hard.

Ja.
    Ben onder de indruk.
    En hierbij een virtueel pakje knuffels voor wanneer je bovenstaande 4 punten even ver te zoeken zijn.
    Liefs, Hilda
  7. Jo Huijsman:
    En de aanhouder wint
  8. Chantal:
    AKG..🌷🌷
  9. Bep van den Bosch:
    13 februari 2020
    Diep respect voor jullie beiden, hou vol.😘
  10. Klaske:
    13 februari 2020
    Geduld is een schone zaak in deze, sterkte hoor.
  11. Dirk batenburg:
    14 februari 2020
    Wim en Liesbeth
    houd moet alles komt goed.
    geduld is een schone zaak.
    en dat heb jullie.
  12. Rob en Kitty:
    20 februari 2020
    Ben vandaag begonnen met reisverslag 8 februari, heftig dit alles, we leven mee met jullie en hopen dat het allemaal goed komt.