Goodbye Dakhla

29 februari 2020 - Dakhla, Marokko

We verlaten Dakhla. Dankzij SOS International in Amsterdam is er schot in de afwikkeling gekomen. Hulde voor Wendy, Hakim, Jan en Kees. Zij verdienen tenminste een taart voor hun meedenken, hun inzet en het vinden van creatieve oplossingen. Chapeau.

Om kort te gaan: onze huifkar gaat op transport naar Vragender en wij vliegen donderdag 5 maart  terug naar Amsterdam.  Dakhla Assistance zet de auto op de ferry naar Algecira in Spanje. SOS neemt  het transport over. De auto zal daarna binnen een aantal weken in Vragender thuis worden afgeleverd.  Eind goed, al goed.

Verder repareren in Marokko heeft geen zin. Iedereen die je benadert  begint hier in Marokko met te zeggen: ’we kunnen het regelen’. Je krijgt een hand, direct gevolgd door ‘no problem’. Dat wekt vertrouwen denkt men. En wij dachten het ook. Maar wij hebben nog nooit zoveel keren de afgelopen weken ‘no problem’ gehoord. Met als resultaat pas op de laatste dag  een ondeugdelijke reparatie. Dat risico is er ook in Casablanca of Agadir. En het duurt dan weer een eindeloos aantal dagen. Dat onderschrijft ook SOS International als ervaringsfeit.  We weten ondertussen precies hoe het hier werkt. Het was een heel avontuur. Niks ten nadele van de mensen hier en hun bedoelingen. Ze doen hun best met de middelen die zij hebben. Dat ziet er anders uit dan bij ons.

De smeerput                    Het gereedschap                  Onderdelenvoorraad

Maar hier krijg je op vrijdag wel een overheerlijke couscous. We hebben gisteren zitten smullen van de kookkunsten van de vrouw van de chef de garage. We nemen vandaag met warme gevoelens afscheid van de chef de garage, de monteur en alle ‘meehelpers’. ‘Sans rancune’ zeggen de Fransen.

couscous                                het heeft uitstekend gesmaakt    het heeft goed gesmaakt

We zijn al met al 23 dagen in Dakhla geweest. Nota bene een stad, waar we bij de eerste kennismaking van zeiden, daar willen we niet naar terug. ‘Zo saai’ en dat beeld klopt nog steeds. Het kan anders lopen, zoals blijkt. We kijken terug op dagen met spanning en ontspanning. Het lijkt een golfbeweging met ups en downs. Soms een roller coaster.  We kregen veel complimenten en steun van op afstand meelevende volgers. En ja, we zijn een sterk team. Een tribute aan mijn reismaatje:

tribute

Iedere keer bij een nieuwe deadline stel je je daarop in. We hadden nooit kunnen bedenken dat wij als ‘trekkers’ zoveel dagen in een hotel zouden ‘kunnen’ zijn. Hoogtepunt was de missie met Thijs die met onderdelen naar Dakhla kwam. Helaas heeft het niet gewerkt zoals we hoopten. Ook hier geldt: bij aftellen wen je ook aan de beperkte mogelijkheden. Maar nu de kogel van transport door de ‘kerk’ is, willen we een positieve afsluiting van onze rally Vragender – Dakar.  Dat gaan we in Casablanca doen. Een stad die we sowieso zouden bezoeken op deze reis. We hebben drie dagen en dat moet een goede indruk geven. Zoals altijd met een positieve insteek. Wij gaan er voor.

impressies dakhla

1. GiMeFlDa:
    29 februari 2020
    Roller Coaster.... dat was het!! Fijn dat er nu schot in komt en dat jullie ook nog de tijd krijg om het avontuur in Casablanca goed af te sluiten😘😘
  2. Maria Teeuwe-Holtslag:
    29 februari 2020
    Eindelijk, er zit schot in de zaak!
    Wel niet zoals jullie dachten, maar een goed avontuur loopt atijd anders dan de planning.
    Geniet van een paar heerlijke dagen in Casablanca en een veilige reis naar huis daarna.
    Dat heb je met avonturen beleven,.....ze lopen vaak heel anders dan men denkt!
    Lieve groet, Leo en Maria.
  3. Monique Nijrolder:
    29 februari 2020
    Eind goed, al goed of toch een beetje jammer?
    We zien jullie snel weer terug. Geniet nog van de laatste dagen.
  4. Jeanette de Vries:
    29 februari 2020
    Nog een fijn einde aan jullie avontuur gewenst, zonder stres, alleen maar genieten!
  5. Ina:
    29 februari 2020
    Wat fijn dat jullie auto naar Nederland komt. In Casablanca nog een leuke afsluiting gewenst van dit avontuur....
  6. Herman:
    29 februari 2020
    Een goede oplossing geniet nog even van Casablanca.
  7. Pieternel:
    29 februari 2020
    Fijn dat jullie een goede afloop hebben kunnen regelen!
  8. Rob en Kitty:
    29 februari 2020
    Fijn dat deze oplossing gevonden is, loopt alles met een waarschijnlijk dure sisser af.
    Jullie mankeren verder niks en dat is heel veel waard! Als koppel zijn jullie onverwoestbaar!
  9. Bernadette:
    29 februari 2020
    Geniet nog van een paar mooie dagen, zonder stress
  10. Wil Buscop:
    29 februari 2020
    Heerlijk een maaltijd uit de tajine.toevallig gingen wij vanavond ook met de tajine aan de "kook".
    Goed voor bereid maar toch.....bij het verwarmen van de olie hoorden we....pats. helaas onze tajine is overleden.sleutelen biedt geen uitkomst. Verder met de wok. Heerlijk gegeten. Kleinigheidje vergeleken bij jullie huifkar. Alle goeds voor de komende dagen.
  11. Jo Huijsman:
    29 februari 2020
    Een andere thuisreis dan gedacht, maar jullie zijn en blijven toppers. Hulde.
  12. Marjolein:
    29 februari 2020
    Geniet van de laatste dagen en een goede reis naar huis!
  13. Ria Olijslager:
    29 februari 2020
    WELKOM THUIS...maar eerst even de sores vergeten en genieten van Casablanca volgens een nieuw plan!
  14. Aad van t Hoff:
    29 februari 2020
    Fijn dat de huifkar alsnog naar Nederland gebracht wordt. Een heel ander perspectief ineens. Geniet van jullie laatste week!
  15. Haro en Marjenke Hielkema:
    29 februari 2020
    Dus jullie gaan naar het Witte Huis ... Daar draaien ze misschien wel een leuke film, wat aan de oude kant (1942), maar een beetje romantiek na al die avonturen kan geen kwaad. Geniet nog even en kom dan maar gauw veilig terug. Wij zullen zwaaien in de tuin, als jullie overkomen. Donderdag hoe laat?
  16. Anja:
    1 maart 2020
    Eindelijk duidelijkheid, jullie huifkar op transport naar huis en jullie met het vliegtuig. Het komt goed, nu nog gaan genieten in Casablanca. Een bijzonder avontuur jullie rally Vragender Dakar. Wat veel verhalen zijn daar over te vertellen en zoveel mooie foto’s👍🏼Tot gauw, 💋Rob en Anja
  17. Wim&Herma:
    1 maart 2020
    Fijn dat er een oplossing is gekomen, anders dan wat jullie hadden gehoopt, maar wel fijn dat de huifkar naar Vragender gebracht kan worden, dan komt het zeker weer goed voor een volgende trip. Geniet samen nog een paar dagen in Casablanca. Donderdag een veilige vlucht, welkom in NL. Groetjes, Wim&Herma
  18. Karin:
    1 maart 2020
    Veel plezier in Casablanca en een voorspoedige terugreis.
    Dakhla komt niet op onze bucketlist
    Wij horen graag nog een keer live jullie verhalen en ontvangen jullie graag voor een Giese Tajine. X
  19. Dirk batenburg:
    1 maart 2020
    fijn dat er schot in de zaak zit.
    en dat de auto naar Vragender gebracht kan worden.
    en donderdag een fijne vlucht.
  20. Ina bolluyt:
    1 maart 2020
    Fijne laatste dagen en goede vlucht terug