Afsluiting van onze tocht rondom en door  het Atlasgebergte

6 maart 2024 - Vragender, Nederland

We zijn na onze ervaring in het aardbevingsgebied vier dagen in Marrakesh gebleven. We zijn al een aantal keren in Marrakesh geweest. We hadden het plan een museum (Dar Si Said) te bezoeken, maar dat bleek tijdelijk gesloten te zijn. We hebben door de Medina (de oude ommuurde stad) geslenterd en kwamen onder andere door de Joodse wijk. Het blijft indrukwekkend en mooi. We besluiten richting Tanger te rijden, die stad hebben we nog niet eerder bezocht.  Wim vindt een camping bij een grote lagune Merja Zerga. En daar is ook de mogelijkheid de vogels te spotten. Dat lijkt ons een ideale plek. Het is een lange (snelweg) rit via Casablanca. Het landschap wordt naarmate we de kust naderen steeds groener.

Op lagune Merja Zerga

Als we bij Moulay Bousselham komen rijden we naar Camping Flamingo, althans die proberen we te vinden. Een behulpzame dame maakt ons duidelijk dat er geen camping is waar we nu staan en met die naam. Ze praat over een andere camping, maar het blijft onduidelijk. Een buurtbewoner schiet haar en ons te hulp. Er is een camping Nid du Hibou beneden aan de rand van het dorp, bij Khalid een vriend van hem. De man, Said, kan ook een boottocht regelen. Hij kent de lagune, alle vogels en heeft een boot. We gaan op zijn aanbod in: de volgende morgen om 10 uur.

Bij Khalid vallen we van de ene verbazing in de andere. Ja we kunnen er staan. We rijden een kleine boomgaard in, waar al 10 campers staan. Gezellig, dicht op elkaar. Na ons zullen nog vier campers komen, die iedere verdere doorgang onmogelijk maken. Het is volle bak. Morgenochtend moet iedereen om te kunnen vertrekken op deze laatsten wachten. We horen dat een grotere camping geen vergunning meer heeft na de Covid. Een forse tegenvaller voor het arme vissersdorp.

De volgende morgen rijden we naar het haventje. Een Engels stel dat ook bij Khalid stond zal met ons meegaan om vogels te spotten. De lagune blijkt de grootste van Marokko te zijn en een broedplaats voor veel watervogels. Het is eb en we kunnen op de modderplaat lopen. Veel vogels zitten in groepen  in de laag ondergelopen gedeelten.  We zien op grote afstand een zestal flamingo's. Said is een uitstekende gids. We maken veel foto’s. Het wordt een   mooie afsluiting van onze Marokko reis.

Said onze gids      20240228_113257    20240228_115734     20240228_115434     20240228_113948     20240228_113931

20240228_113239     20240228_112851    Voetsporen    We kunnen op het wad.    Ik zie flamingo's

We kijken terug op een prachtige afwisselende tocht rondom en door het Atlasgebergte. We hebben veel niet zo gebruikelijke bergroutes gereden, met als hoogtepunten het Gelukkige Dal, de pasweg naar de Amandelvallei en Imilchil (met de twee bergmeren). We hebben gezien dat er nog veel onontdekte wegen te gaan zijn. En we hebben met onze Toyota huifkar meerdere pistes gereden. De vulkaankrater Siroua staat op ons to-do lijstje.

Onvergetelijk zijn de indrukken van ons bezoek met Fatima aan Amguernis en de tocht over de Tizi n’Test pas, waar we de gevolgen van de aardbeving zagen en voelden.

Een zware tegenvaller was de ongelukkige val van Liesbeth met een zwaar gekneusde schouder en bovenarm. Maar ook dat hebben we samen overwonnen.

Ons streven om brillen, potloden, tandenborstels, haarbandjes, paracetamol uit te delen is een groot succes gebleken. In het laatste vissersdorp bleek Said veel mensen te kennen die geen geld hebben om een bril te kopen. Dat gold ook voor hemzelf, nadat hij zijn bril tijdens een boottocht was verloren. Hij heeft ons laatste pakket brillen gekregen om uit te delen. We gaan proberen opnieuw brillen te verzamelen en roepen onze volgers op mee te helpen.  Het uitdelen van groente- en fruitpakketten gaan we zeker herhalen.

We zijn  2,5 maand in Marokko geweest en hebben veel kilometers ‘gevreten’:  9331. Via verschillende kanalen hebben we veel enthousiaste reacties gekregen op Polarsteps en ons reisblog. Het reisblog is met1526 bezoekers en 21913 paginaweergaven een topper.

Overzicht bezoekers en pagina-openers.

We bedanken iedereen voor het meelezen, meeleven en (soms) meevoelen van wat ons iedere keer weer motiveert om op deze ‘minimale’ manier te reizen en vakantie te beleven.

1. Jessy:
    6 maart 2024
    Wel thuis en dank voor de mooie en soms ontroerende en aangrijpende verhalen. Graag tot een volgende keer!
  2. Antoinette:
    Het was weer boeiend! Dank daarvoor!
  3. Anja en Hans spijker:
    6 maart 2024
    Een goede reis naar huis. Genoten van jullie reisverslagen. Misschien komen we elkaar volgend jaar nog eens tegen.
    Wie weet
    Groet
  4. Wim&Herma:
    6 maart 2024
    Goede veilige terug reis Wim&Liesbeth, bedankt dat we weer mee hebben mogen liften op jullie bijzondere mooie reis. We hebben genoten van jullie reis verslagen.
    Groetjes,Wim&Herma
  5. Ria:
    6 maart 2024
    Hartelijk dank voor jullie mooie interessante en soms aangrijpende verhalen, ik heb er van genoten. Wens jullie een goede en veilige reis naar huis.
    Heel, heel veel dank voor dat ik weer met jullie mee mocht reizen. Ik heb wederom genoten van het uitgebreide reisverslag met jullie wel en wee. Ik wens jullie een goede en behouden thuiskomst.
  7. Gea:
    7 maart 2024
    In ëén woord: Dank, en mogen jullie nog vele mooie tochten gegeven zijn.
  8. Chantal:
    We hebben weer genoten van jullie mooie reis verhalen. Nu gauw gezellig bij kletsen.
  9. Ellen en Rien lodder:
    7 maart 2024
    Genoten van jullie Verhalen, dank dar voor!!
  10. Marjolijn:
    Ik heb weer genoten van jullie verhalen. Ze blijven zo boeiend. Dank jullie wel. Nu veilig naar huis. Vast ook weer fijn.
  11. Wilma:
    7 maart 2024
    Bedankt voor de prachtige verhalen
    Ik ga op zoek naar brillen etc
    Je hoort nog van mij
  12. Olga Haan-Boer:
    7 maart 2024
    Goede thuisreis. Alle ervaringen nu laten bezinken.
  13. Jannie:
    Dank voor het ‘meereizen’. Mooie verhalen. Welkom thuis.
  14. Ria Olijslager:
    7 maart 2024
    Onvergetelijke indrukken opgedaan / welkom in de lente thuis!
  15. Marie Anne:
    Wat een prachtige reis en mooi dat we dit mochten meebeleven, een heel goede terugreis gewenst en tot ziens .
  16. Joke Timmer:
    7 maart 2024
    Fantastische reis, prachtige verhalen! Bedankt voor de mogelijkheid om “mee te reizen”. Een veilige thuisreis gewenst.
  17. Ina:
    Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt. Was weer leuk om mee te lezen. Goede reis naar huis....
    Groetjes Ina en Jan
  18. Marijke Maris-Baan:
    7 maart 2024
    Er gaat toch niks boven leven in een huifkar. Onthaasten en maar zien wat er op je pad komt en dat blijkt zoveel te zijn dat een volgende tocht vast al in de hoofden zit. Ik kijk er nu al naar uit!
  19. Els Reijnen:
    Bedankt voor de indrukwekkende verhalen
    Wel thuis

Els Reijnen
  20. Karin:
    7 maart 2024
    Veilige reis naar huis en dank voor het mogen meereizen.
  21. Hanneke:
    Ik sluit me aan bij Karin. Welkom thuis Wim en Liesbeth! Hier hangt de lente in de lucht. Het gele speenkruid bloeit volop en de bloemenstaken van het groot hoefblad vliegen de grond uit. De vogels zingen.