Op weg naar het zuiden van Marokko

7 januari 2018 - Ounagha, Marokko

Marokko is een mooi en betoverend land. Zodra we Tanger Med verlaten hebben rijden we door het Rifgebergte. We rijden langs de noordzijde en het is verbazend hoe groen hier alles is. In Spanje was het veel grijzer en grauwer. We zien landbouw en ook veel groene gewassen. Geen wonder: de wietteelt in dit gebied is goed voor 75% van de marokkaanse productie. Af en toe ruiken we het onderweg.

We nemen de autoweg die afwisselend meer en minder ver van de kust loopt richting Rabat, Casablanca en Agadir. De kust is niet erg rotsachtig met zandstranden We zien op veel plaatsen weinig van het landschap omdat het vanaf Tanger stortregent. Dat was voorspeld en daarom gaan we vandaag zo ver mogelijk naar het zuiden. Na Casablanca verlaten we bij Safi de auto(tol)weg richting Agadir. De regen wordt minder en we rijden door een prachtige lichtbergachtige streek.

We komen in berbergebied. We zien de eerste soek (markt) in Talmest waar het op de doorgangsweg een drukte van belang is. Er zijn weinig vrouwen op straat. De soek is een mannenzaak. Met handkarren, ezelkarren, brommerwagens, volgepakte fietsen, motoren, busjes en gammele wagens zijn de waren aangevoerd. Een prachtig en levendig gezicht. We rijden er stapvoets doorheen.

Agadir halen we niet. We stoppen in Ounara. Een mooie, ruime camping (des Oliviers) vlak naast de marktstraat. En vlakbij de moskee. De stadsomroep is luid en duidelijk. Als we zondags over de markt lopen staan we versteld van de verscheidenheid aan artikelen en troep. Zondag is nog een regendag. We halen bij een winkeltje een paar heerlijke ronde broden. Morgen, maandag, gaan we verder. Het weer wordt dan weer beter. Agadir zou onze meest zuidelijke plaats kunnen zijn.

We hebben weinig verbinding. KPN is duur in Marokko en er is geen enkele voordeelbundel. We hebben de mobiele verbinding uitgeschakeld. Wifi is mondjesmaat beschikbaar.

1. Jeanette de Vries:
    11 januari 2018
    Jammer van de regen. Alles ziet er toch een beetje vriendelijker uit als het zonnetje schijnt. Gelukkig verder geen narigheid.
    Goede voortzetting!
    Hartelijke groet, Jeanette
  2. CA Smit-Ruitenberg:
    12 januari 2018
    Mooi verhaal, nog een fije reis gewenst