Oudejaarsdag in Granada

31 december 2017 - Granada, Spanje

Dit jaar (weer) geen kniepertjes en appelflappen. Maar tapas met kaas, tomaten en zalm in Granada. Middenin een oude volkswijk: we zitten middenin de oude stad. Er zijn veel invloeden van de Moren zichtbaar. Met als prachtig bolwerk: Alhambra dat boven de stad uittorent. Indrukwekkend. We zullen er niet heen gaan, want het is hoogseizoen en we kunnen pas 5 januari op zijn vroegst de burcht in.

We staan op de camping in La Zubia. Een voorstad van Granada en aan de voet van Mulhacen. Een prachtig zicht op de sneeuwvlakten en de skipisten. Maar tegelijk ook behoorlijk veel kouder. Het is halfbewolkt hier. Tot ongeveer 12u is het rond 10 graden. Bij aankomst gisteren hing er daardoor een dichte mist. Zodra de zon erdoor komt is het behaaglijk.

Granada is een prachtige, bruisende stad. Het was in vrijwel alle straten van het oude centrum druk en gezellig. We hebben vanwege de jaarwisseling alleen de Koninklijke Kapel kunnen bezichtigen. Prachtige schilder-, beeldhouw- en houtbewerkingskunst. We zien belangrijke namen uit onze geschiedenis: Filips de Schone en Isabella. Een tentoonstelling met de (martel)werktuigen van de Inquisitie sluit net als we aankomen. Alle belangrijke gebouwen zoals de Kathedraal zijn Cerrado. Dicht dus.

We zwerven door de stad inclusief de oude wijk Albuicin. Daarin zijn de Moorse invloeden nog goed zichtbaar. Smalle straatjes en vooral veel sieraden, kleden en aardewerk in Moorse stijl. Een lust om doorheen te lopen. Een voorproefje voor Marokko zeggen we tegen elkaar.

Granada is destijds door Isabella en haar troepen onder Spaans gezag gekomen. In de Koninklijke Kapel hangt een prachtig doek: de overgave. Het lijkt er vredig aan toe te gaan. "Een romantische weergave', zegt Capitool. Maar feitelijk zijn de Moren vermoord en verdreven. Dat deel kwam niet tot uiting in wat wij zagen. De kroon van Isabella zagen we wel. In de kapel ook een prachtig altaar. En in marmer Isabella, haar man Ferdinand en -uiteraard- Filips de Schone. Je moet dan toch 'onwillekeurig' aan Alva en zinnen uit ons volkslied denken 'den koning van Hispanien eren' en 'den tirannie verdrijven'. Tsja, ieder heeft zijn kant van/in de geschiedenis. We wensen iedereen een fijne jaarwisseling en een goed en gezond 2018. Of wij nog vuurwerk zien in La Zubia hangt mede van de temperatuur af. In ieder geval : Feliz 2018. WiLi

1. Ria olijslager:
    31 december 2017
    Kniepertjes kun je het hele jaar bakken, met of zonder slagroom, dus die blijven in het vat! Hier doffe knallen sinds 12 uur van het carbidschieten / niet bewolkt, wel regen maar vuurwerk is te zien. Neem er nog een vanavond op jullie gezondheid en een tof 2018!
  2. Ellen en Rien lodder:
    31 december 2017
    Jullie ook een goed , gezond en liefdevol 2018.
  3. Jeanette de Vries:
    31 december 2017
    Ook voor jullie een gelukkig en vooral gezond 2018!
  4. Herman:
    31 december 2017
    Op naar een mooi 2018! Geniet er van. Jammer van het Alhambra dat is zeer de moeite waard.
  5. Huub en Mirjam:
    Hee buurtjes jullie ook een fijne jaarwisseling en een gezond 2018
    Wij zullen hier op 't kamper er op proosten.
  6. Dirk batenburg:
    31 december 2017
    in poeldijk regent dat het giet.
    maar volgens het weer bericht wordt het straks droog.
    misschien rond de jaarwisseling droog.
    iedereen een gezond en veilig nieuwjaar.
  7. Chantal:
    Een heel goed 2018 🎉🎉🎊
  8. Hanneke:
    1 januari 2018
    Buenos ano! ook wij hebben Granada bezocht, woonden een flamencoshow bij in de oude wijk tegenover het Alhambra. Dat is prachtig en overweldigend alleen jammer dat er zoveel toeristen zijn. Maar ja, dan ben je er zelf ook een. Die mengeling van Moors, Joods en katholiek maakt Andalusië zo boeiend. Heel veel goede dagen in de bergen en verder op jullie tocht.
  9. Aad van t Hoff:
    1 januari 2018
    Alle gezondheid voor het nieuwe jaar. Jullie beginnen het in ieder geval heel goed. Terwijl ik jullie verhaal lees ben ik foto,s aan het scannen van een trouwdag van Opa en Oma Wessels ver in de vorige eeuw. Daar kom ik jullie natuurlijk ook tegen. Leuk zo,n dubbele ontmoeting op een en dezelfde dag.